Direct door naar content
Deze tips helpen je om meer te bewegen als je een dwarslaesie hebt afbeelding nieuwsbericht

Deze tips helpen je om meer te bewegen als je een dwarslaesie hebt

12 februari 2018

Met een dwarslaesie is je aan- en uitkleden al lastig, dus bewegen (en laat staan sporten) is helemaal een uitdaging. Maar het kan wel. Jacqueline Leenders (ergotherapeute) heeft vijf werkbare tips.

1. Denk na over lichamelijke training als je nog aan het revalideren bent
‘Tijdens een revalidatieperiode komen mensen door het intensieve programma voldoende toe aan hun lichamelijke training. De vraag is vaak: Hoe zorg je dat je ook thuis voldoende blijft bewegen? Het is goed om hier, met het revalidatieteam, over na te denken. Zo kan een sporttherapeut sporten met je uitproberen, kan een fysiotherapeut de trainingen goed opbouwen en kun je samen met een ergotherapeut kijken hoe je dit gaat doen in het dagelijks leven en welke voorzieningen er nodig zijn voor deze sport. Het is jammer dat mensen tijdens een revalidatie bijvoorbeeld veel plezier beleven aan handbiken, en dat het dan thuis soms maanden duurt voordat er een eigen handbike aanwezig is. Deze overgang duurt dan te lang, waardoor mensen het ritme van dagelijks bewegen kwijtraken. Om dit te voorkomen kun je kijken of er depotvoorzieningen beschikbaar zijn of kijken of er tweedehands een (voorlopige) voorziening aan te schaffen is. Bij een handbike is het voordeel dat je niet alleen actief bent, maar dat je ook meteen mobieler bent in je eigen omgeving.’

2. Zoek een sport die bij jou past en waaraan je plezier beleeft
‘Kijk welke sporten er zijn. Dit kan online, bijvoorbeeld op deze site, maar je kunt ook langsgaan bij een vereniging of contact zoeken met mensen die deze sport al uitoefenen. Vraag vooral ook of je een keer mee kan doen. Het belangrijkste is dat je een sport vindt die bij jou past, waar je inspiratie uithaalt en waar je lol aan beleeft. Zo wordt het makkelijker om het sporten vol te houden. Een extra voordeel van teamsporten kan zijn dat je veel kunt leren van mensen met vergelijkbare ziektebeelden en hoe zij dagelijkse dingen aanpakken. Dit zie je bijvoorbeeld bij Quad Rugby, een sport die is ontwikkeld voor mensen met een hoge dwarslaesie. Alleen al door bijvoorbeeld iemand anders zich te zien omkleden in een rolstoel, leer jij misschien weer trucs waardoor je eigen dagelijkse leven makkelijker wordt.’

3. Kijk goed naar welke voorzieningen er nodig zijn
‘Als je eenmaal een sport gevonden hebt die bij jou past, is het belangrijk om goed te kijken naar wat jij nodig hebt om de sport te kunnen uitoefenen. Een ergotherapeut kan je hierbij adviseren. Stel je wilt gaan handbiken, maar je zithouding is niet optimaal en je zou eigenlijk een andere handbike moeten hebben. Een ergotherapeut kan je in zo’n situatie helpen door een analyse en verbetering van je zithouding en de aanvraag voor een andere handbike te begeleiden.’

4. Verzamel mensen om je heen met een soortgelijk doel
‘Ga op zoek naar iemand die een vergelijkbaar doel wat sporten betreft, met of zonder beperking. Door samen met anderen te sporten heb je een stok achter de deur, dat kan iedereen wel gebruiken. Misschien is het als handbiker lastig om een andere handbiker in je directe omgeving te vinden, maar ken je wel iemand die wil beginnen met hardlopen. Zeker in het begin zouden jullie best samen kunnen trainen, omdat het tempo van een hardloper redelijk overeenkomt met het tempo van een beginnende handbiker.’

5. Zorg dat je tijdens je dagelijkse activiteiten meer beweegt
‘Je kunt kiezen voor een sport, maar je kunt ook zorgen dat je gedurende de dag meer beweegt. Een ergotherapeut kan meedenken over wat past binnen jouw activiteitenpatroon en wat er voor jou haalbaar is.’

 

 

×

Zoeken