Direct door naar content
Hoe je met een schildklieraandoening toch in beweging kunt blijven afbeelding nieuwsbericht

Hoe je met een schildklieraandoening toch in beweging kunt blijven

12 maart 2017

Kun je met een schildklieraandoening gewoon sporten? Dat kan zeker, maar je moet wel rekening houden met een aantal zaken. Wist je dat schaatster Irene Schouten, die brons behaalde op de Spelen in Korea, ook een schildklieraandoening heeft?

Je schildklier is een belangrijk orgaan dat in je hals zit. Het geeft hormonen af die de snelheid van veel processen in je lichaam regelen, zoals je energiehuishouding en de snelheid van je spijsvertering. Bij een schildklieraandoening werkt je schildklier te langzaam of te snel. Een te langzame schildklier wordt hypothyreoïdie genoemd. De klachten die je hierbij kan krijgen zijn vermoeidheid, een gebrek aan energie, een trage spijsvertering, gewichtstoename, spierklachten en inspanningsproblemen.

Het kan ook dat je schildklier juist te snel werkt, dit wordt hyperthyreoïdie genoemd. Hierbij worden een aantal processen in je lichaam versneld, zoals je spijsvertering. Je kunt je daardoor ook opgejaagd voelen. Ook komt het voor dat je gaat trillen en dat je gewicht verliest. Als je een schildklieraandoening hebt dan heeft dat ook invloed op je spieren. De twee varianten van schildklieraandoeningen hebben ook invloed op twee verschillende soorten spiervezels. Bij een langzame schildklier krijg je meer 'duur' spiervezels.

Bij een snelle schildklier heb je juist meer 'sprint' spiervezels, zoals bij explosieve- en krachtsporters. Door die verandering in spiervezels kun je bij beide schildklieraandoeningen eerder last krijgen van spierpijn, spierzwakte en spierkrampen. Als je de genoemde effecten op de spiervezels in je achterhoofd houdt, is sporten geen probleem. Sterker nog: sporten kan helpen je spieren in een betere conditie te komen. Maar wat kun je dan het beste doen?

Bij een langzame schildklier kun je het beste aan krachttraining denken. Het versterken van je spieren door met gewichten te trainen heeft waarschijnlijk het meeste effect. Heb je juist een snelle schildklier dan kun je beter aan duursporten zoals wandelen, zwemmen, fietsen en hardlopen denken. Deze lange maar niet intensieve inspanningen kunnen gunstige effecten hebben op de veranderde spieren. Dat je ondanks een schildklieraandoening ver kan komen, bewees schaatsster Irene Schouten nog op de Spelen in Korea Daar won ze brons op het onderdeel massastart. Natuurlijk is topsport niet voor iedereen weggelegd met een schildklieraandoening. Zelf zegt ze daarover: “Ik heb een chronische aandoening, maar dat is bijzaak. Mijn leven wordt bepaald door de sport.”

Maar voor jou geldt ook dat je goed naar je zelf moet luisteren en op je bloedwaarden moet letten. Als je goed om je nachtrust en je voeding denkt, heeft dat namelijk ook invloed op hoe je je voelt.

 

×