Direct door naar content
Tof: dit merk kiest bewust voor modellen met een beperking afbeelding nieuwsbericht

Tof: dit merk kiest bewust voor modellen met een beperking

10 augustus 2018

Als mensen zo verschillend zijn, waarom zien we dan zo’n selectief aanbod van modellen bij (mode)merken? Time for a change, vond Aerie. Het modemerk fotoshopt bewust niet meer en kiest modellen van alle vormen, maten en kleuren uit.

Modemerk Aerie (van American Eagle) stond al bekend om z’n inclusiviteit, maar het merk heeft nu nog meer verschillende modellen geselecteerd om hun kleding te promoten – inclusief modellen met een beperking of chronische ziekte. Dit is een onderdeel van de ‘Aerie Real’ campagne.

Als je naar hun website gaat en op zoek bent naar zwemkleding, broeken, shirts of ondergoed, zie je dan ook veel verschillende modellen. Rajee Aerie bijvoorbeeld, die een looprek gebruikt, of Abby Sams, een student die rolstoelgebonden is. Maar je kan ook Chelsea Werner treffen, een turnster die meedeed aan de Special Olympics. Of Gaylyn Henderson, die een stoma heeft, of Evelyn Riddell, die door haar diabetes een insulinepompje en glucose monitor met zich meedraagt. Ook zie je een model met vitiligo, een chronische huidaandoening waarin je huid afwijkend pigment aanmaakt.

Abby Sams heeft bijvoorbeeld het syndroom van Ehlers-Danlos en endometriose. Ze deed mee aan de modellenwedstrijd omdat ze in contact wilde komen met meer modellen zoals zij. Net als de andere modellen stuurde ze een filmpje op, waarin ze vertelde wat ‘echt zijn’ voor haar betekent. “Ik vertelde hoe het merk kon zorgen dat ze écht vertegenwoordigen dat schoonheid in alle vormen, maten, en etnische afkomsten aanwezig is. Want als iemand met een beperking en een chronische ziekte, word ik vaak niet of heel vertekend afgebeeld in de media”, aldus Abby.

Ook Evelyn Riddell is blij dat ze model mag staan voor het merk: “Deze campagne is baanbrekend. Ik ben zo trots dat ik hiervan een onderdeel mag zijn!” In 2014 startte de campagne, en besloot het merk te stoppen met hun modellen te fotoshoppen. Er werden geen tatoeages, littekens of vetrandjes meer weggehaald. Een nieuwe extensie aan de campagne is dus dat modellen met eventuele beperkingen ook gescout worden.

Hier een greep uit de foto’s:

Bron: The Mighty
Beeld: Aerie via the Mighty

×

Zoeken