Direct door naar content
Goede voornemens? Zo houd je ze wel vol! afbeelding nieuwsbericht

Goede voornemens? Zo houd je ze wel vol!

01 januari 2020

Het einde van het jaar komt in zicht en waarschijnlijk heb je je lijstje met goede voornemens alweer klaarliggen. Meer sporten, gezonder eten, minder bezig zijn met je mobiele telefoon, meer (boeken) lezen, lekker veel op reis en veel vrije tijd? Het zijn zomaar wat plannen die op je lijstje zouden kunnen staan. Maar hoe houd je die voornemens ook echt vol? Wij geven je een paar tips. 

In januari is het vaak bomvol in de sportscholen, zijn de gezonde producten in de supermarkt niet aan te slepen en boeken mensen massaal hun vakanties of dagtripjes. Toch haken veel mensen in februari alweer af. Met deze tips zal dat jou niet gebeuren.

Plan alles 
Je daadwerkelijk houden aan je voornemens begint bij het maken van een goede planning. Zorg ervoor dat je per dag een lijstje maakt met de dingen die je gaat doen: een specifiek tijdstip voor het sporten, tijd om te lezen of voor vrije tijd en tijd om een gezonde maaltijd te koken.

Het is verstandig om altijd op dezelfde dag en tijd te gaan sporten, zodat het echt een ritme gaat worden. Door een goede planning kun je je vasthouden aan je voornemens en plannen en zul je minder snel afhaken. Vaste tijdstippen zijn er om aan vast te houden. Natuurlijk kun je er soms van afwijken, maar dat is voor een keertje heus niet erg. 

Kies voor de dingen die je leuk vindt
Goede voornemens weet je alleen vol te houden als je kiest voor de dingen die je daadwerkelijk leuk vindt. Heb je een hekel aan hardlopen? Doe dat dan gewoon niet. Er zijn zat andere sporten die je kunnen helpen aan een gezonde levensstijl. 

Houd je niet van boeken lezen maar meer van tijdschriften? Here you go! Geen korte vakanties inplannen maar juist hele lange? Ook prima. Kies de dingen die jij wilt doen en ga ervoor. 

Neem niet teveel hooi op je vork
Soms kun je ook (net) iets te veel willen. Ook daar moet je uiteraard voor waken. Zorg er dus voor dat je je aan je planning kunt houden, zonder dat je compleet gestresst raakt. Hoe je dat doet? Niet teveel hooi op je vork nemen. Zeg gerust eens ‘nee’ tegen die ene extra klus of tegen een bepaalde uitnodiging. 

Doe dingen samen
Niet alles kun je alleen doen. Soms werkt een extra schop (van iemand anders) onder je kont extra motiverend. Vraag dus eens aan vrienden of familie of ze mee willen naar de sportschool. Of vraag ze om in de lunchpauze gezamenlijk een rondje te wandelen of om een kopje koffie te drinken. Samen is het niet alleen een stuk gezelliger, maar zul je je bovendien ook eerder houden aan je goede voornemens. Laat anderen er onderdeel van zijn! 

×

Zoeken