Direct door naar content
10 laagdrempelige tips om in deze tijd in beweging te blijven afbeelding nieuwsbericht

10 laagdrempelige tips om in deze tijd in beweging te blijven

03 december 2020

10 laagdrempelige tips om in deze tijd in beweging te blijven 

Voldoende beweging is enorm belangrijk, vooral in deze tijd. Door gezonder te eten, meer te bewegen en voldoende te ontspannen kunnen mensen hun immuunsysteem versterken. Bovendien draagt voldoende beweging bij aan een goed humeur. Hoe zorg jij dat je genoeg beweegt? Komende weken delen we allerlei soorten oefeningen, tips en inspiratieverhalen om in beweging te blijven. Zo gaan we samen voor de 10! Doe je ook mee? In dit artikel geven we 10 laagdrempelige tips om in beweging te blijven. 

1. Start je dag met een paar beweegoefeningen 

Begin de dag goed en voer een paar beweegoefeningen uit. Dat kan op jouw manier en op ieder niveau. Bekijk de website van Alles over sport eens voor thuisbeweegtips per leeftijdscategorie. Of bekijk de tips en work-outs van Olga Commandeur op de website van Omroep Max. Door meteen in de ochtend te bewegen, kom je in de ‘actieve stand’. Je hartslag gaat dan omhoog en het stofje endorfine komt vrij in je hersenen. Zo kom je de rest van de dag makkelijker uit je stoel en ben je ook positiever.

2. Zet een timer en beweeg ieder uur 

Zit je veel gedurende de dag? Zet iedere 60 minuten een timer. Gaat je alarm af? Ga even staan, haal wat te drinken, loop een rondje door het huis of doe een korte oefening. 

3. Voer je telefoongesprekken lopend 

Ben je veel aan de telefoon voor werk? Voer de gesprekken lopend door je huis. Of bel ’s avonds een vriend, vriendin of familielid en wandel tegelijkertijd een stukje. 

4. Maak een lunchwandeling 

Iedere dag op hetzelfde tijdstip een blokje om. Even het huis uit en een frisse neus halen! Zonlicht zorgt voor opname van Vitamine D en dat is goed voor je botten, tanden, brein, spieren en weerstand.  

5. Doe huishoudelijke klusjes 

Stofzuigen, ramen lappen, de was ophangen, de zolder opruimen en in de tuin werken: allemaal klusjes waardoor je in beweging bent. En je hebt ook nog eens een opgeruimd huis, extra fijn als je veel thuis bent nu dus!  

6. Doe je boodschappen zoveel mogelijk op de fiets of te voet 

Kom tijdens het ritje naar de supermarkt in beweging door te fietsen of te wandelen. Als je de auto laat staan, draag je ook nog eens bij aan een beter milieu! 

7. Maak een kerstbomenwandeling 

Sinterklaas is nog in het land, maar de eerste kerstbomen zijn al opgetuigd. Ga in de avond een rondje wandelen en tel hoeveel kerstbomen je ziet. Extra leuk met kinderen! 

8. Doe iedere keer als je opstaat een korte beweegoefening 

Wen jezelf aan om iedere keer als je opstaat een korte beweegoefening te doen. Reik bijvoorbeeld met je handen naar je tenen, loop de trap op en af, hef je knieën of rek jezelf even helemaal uit. Dat zorgt ervoor dat je lichaam niet stijf wordt.  

9. Vraag gratis advies van een beweegcoach 

Heb je vragen over bewegen met een beperking of chronische aandoening? Of wil je weten wat er mogelijk is, nu of in de toekomst? Een beweegcoach bij jou in de buurt biedt het hele jaar door gratis ondersteuning en staat ook nu klaar voor advies. Stuur een mailtje naar info@unieksportenbrabant.nl of klik hier voor de contactgegevens van de beweegcoach bij jou in de buurt

10. Zet een muziekje op en dans! 

Daar word je ook nog eens vrolijk van.  Ben je op zoek naar leuke muziek om op te dansen? Bekijk dan eens de ONBEPERKT fitlist

Stay Home Love Is Love GIF

Terug naar nieuwsoverzichtAanbevolen berichten

Kijktip: Netflix-docu ‘Crip Camp’

Michiel bedacht een ‘blindengeleide robot’

De beste sporten met een meervoudige beperking

Zoeken
De website wordt doorzocht
Sluit zoeken×