Direct door naar content
Healthy moves voor volwassenen afbeelding nieuwsbericht

Healthy moves voor volwassenen

09 maart 2022

Healthy Moves nu ook voor volwassenen

Wil jij op op een laagdremepeligelaagdrempelige manier werken aan je conditie door rustig hard te lopen, advies krijgen over gezonde voeding en beter in je vel zitten door ontspanning, dan is meedoen aan Healthy Moves een goede keuze. Voor jongeren is het al enige tijd een succes, nu kunnen ook volwassenen meedoen aan dit programma.

De hardlooptraining start eind maart en loopt door tot begin juli. Buurtsportcoach Tobias Wijnmaalen en runningtherapeut en hardloopinstructeur Jolien van Vliet vertellen hoe het programma eruit ziet en voor wie het is bedoeld.  „Net als bij de jongeren is Healthy Moves speciaal voor mensen die moeilijk in beweging komen, geen zin in diëten hebben en zich rusteloos of gestresst voelen. In twaalf weken tijd zal de deelnemer merken dat je veel beter in je vel komt te zitten.” De focus ligt op het samen bewegen op een plezierige manier en niet op het voeren van gesprekken. Ervaring is niet nodig, de nadruk ligt niet op presteren. Leeftijd maakt geen verschil, of je nu 18 of 70 jaar bent, iedereen kan meedoen. Naast de runningtherapie is er ook aandacht voor voeding, mindset en ontspanning. 

[GEZOND LEVEN] Na de aanmelding volgt eerst een kennismakingsgesprek en een inspanningstest. Deze inspanningstest wordt gegeven door David Bouwmeester en Daan ten Heuvel van Fit4all. Ook motivatie, doelen en conditieniveau wordt besproken, zodat de beginsituatie kan worden bepaald. Twee keer per week gaat de runningtherapeut van 17.45 tot 19.00 uur hardlopen in het Kasteelpark of in natuurgebied Sandenburg. Dit gebeurt op maandag en vrijdag, waarbij de trainingen afwisselend worden gegeven door Tobias Wijnmaalen en Pieter Visscher en Jolien van Vliet en Margreet van den Heuvel van Runningtherapie Heuvelrug. De training bestaat uit warm lopen, rustig lopen, krachttraining en een interval training waarbij afwisselend wordt hardgelopen en wordt gewandeld. Naast het rustig hardlopen zijn er in april bijeenkomsten over gezonde voeding. Diëtist en expert op het gebied van voeding en leefstijl, Carlien Harms, zal voedingsadviezen geven. Zo zal Harms ingaan op wat nu eigenlijk gezonde voeding is. Tijdens de tweede bijeenkomst ligt de nadruk op het lezen van etiketten. Waar moet je op letten als je in de winkel staat en wat is een verstandige en gezonde keuze. Tijdens de laatste voedingsbijeenkomst bepaalt de groep het onderwerp. 

[MINDSET EN ONTSPANNEN] Meer energie krijgen door gezond te leven, het helpt echt. Juist in deze coronatijd zijn veel mensen somber of depressief. Door op je eigen niveau mee te doen en twee keer per week hard te lopen, wordt de conditie sneller opgebouwd. Het doel van Healthy Moves is dan ook dat de deelnemer het na deze twaalf weken zelf voort kan zetten. Maar naast inspanning is ook ontspanning belangrijk. Tijdens twee bijeenkomsten neemt fysiotherapeut en expert op het gebied van stress en burn-out, David Bouwmeester, de deelnemer mee in het functioneren van het brein. Hij legt uit hoe het in ons brein werkt. In de tweede bijeenkomst laat hij zien wat doelgerichte ontspanning voor invloed heeft. 

Inschrijven voor Healthy Moves kan nu al. Meer informatie, kijk dan op www.stichtingwijksport.nl/project/healthy-moves-volwassenen of neem contact op met Tobias Wijnmaalen, telefoon 06 17413517 of per e-mail tobias@stichtingwijksport.nl. De kosten voor het totale programma bedragen € 50,-. In de schoolvakanties zijn er geen trainingen.

Terug naar nieuwsoverzicht Aanbevolen berichten
Programma van:
Partners: