Direct door naar content
Dit middel verbetert je sportprestatie, en het is nog legaal ook. afbeelding nieuwsbericht

Dit middel verbetert je sportprestatie, en het is nog legaal ook.

30 oktober 2017

Een paar koppen lekkere koffie, het kan nét die oppepper zijn die je nodig hebt om ’s ochtends op gang te komen. Vooral als je direct in actie wil komen, even lekker wil sporten, is zo’n steuntje in de rug heel prettig. Als je beperkt bent in je bewegingen, bijvoorbeeld door rolstoelgebondenheid, blijk je bij een kop koffie best wat baat te hebben.

Hoe we daar nou bijkomen? Wetenschappelijk onderzoek wees het uit. Arts-onderzoeker Terri Graham-Poulsen nam namelijk de proef op de som. Het was haar al bekend dat inname van cafeïne ook voor topsporters prestatieverbetering kan opleveren, in ieder geval bij valide sporters. Juist in de top is dat verschil duidelijk waarneembaar. Dus richtten Graham-Poulsen en haar team zich op twaalf goedgetrainde mannelijke rolstoelrugbyers van rond de dertig jaar.

De rugbyers deden op twee verschillende dagen mee aan twee tests: 3 maal 3 sprints van 20 meter en vervolgens 4 keer 4 minuten waarin met de rolstoel een zo groot mogelijke afstand moest worden afgelegd. Op de dag dat er met cafeïne werd getest, kreeg een deel van de deelnemers 4 milligram cafeïne per kilo lichaamsgewicht toegediend en nam een ander deel een placebo in. De verschillen waren duidelijk. De deelnemers met cafeïne waren op de sprint gemiddeld ruim een seconde sneller en waren ook in de 4-minuten-test beter. Zeker in de eerste 4 minuten legden de atleten met cafeïne in hun bloed een grotere afstand af.

Voordat dit onderzoek plaatsvond, werd regelmatig verondersteld dat verminderde mogelijkheid tot activiteit of de mogelijkheid om slechts een deel van het lichaam te gebruiken, ook betekent dat cafeïne een minder groot effect op sportprestaties had. Dat lijkt dus niet zo te zijn.

Maar genoeg wetenschappelijk onderzoek. Koffie is ook gewoon heel lekker. Maar net als bij heel veel middelen, moet inname in jouw situatie wel verantwoord zijn. Twijfel je? Leg het vooral een arts voor. En zoals ook het Voedingscentrum stelt: té veel cafeïne is voor niemand goed. Het kan nadelige effecten hebben, zoals rusteloosheid, angstgevoelens, slaapproblemen en hoofdpijn. En dan is koffie geen steuntje meer, maar vooral een probleem.

×

Zoeken