Direct door naar content
Dit zijn de drie grootste mythes over hardlopen afbeelding nieuwsbericht

Dit zijn de drie grootste mythes over hardlopen

18 december 2016

Elke kersverse hardloper die een hardloop magazine doorbladert, op een forum naar informatie zoekt of in een sportzaak rondhangt, voelt zich daarna vaak onwetender dan voordat hij dat deed. Hoe moeten je voeten precies landen als je rent? Welk ritme moet je rennen om het lang vol te houden, en zijn de duurste schoenen ook altijd het beste?

Hardlopen is misschien wel de oudste tak van sport die er bestaat,
maar dat heeft mensen er nooit van weerhouden om alsmaar beter en sneller te worden. Of het nou om een 100 meter sprint of om een marathon gaat: hardlopers zijn ook echt aantoonbaar sneller geworden. De juisten schoenen, de juiste techniek en het juiste trainingsschema kan het verschil uitmaken, maar er zijn ook een hoop fabeltjes die de ronden doen in de hardloopwereld. En die fabels kunnen je best in verwarring brengen als je wordt gebombardeerd met goedbedoeld advies. Laten we eens de feiten van fictie onderscheiden.

Fabel: je moet snelle, kleine stappen nemen als je rent.
Feit: jij rent op de manier die bij je lichaam past. Als je hele lange benen hebt en een lang lijf, waarom zou je dan kleine stappen nemen? Het advies voor kleine stappen komt voort uit het risico om je benen te overstrekken. Als je je voet ‘te ver’ voor je neerzet, dan zou je lichaam een grotere schok opvangen dan een kleine stap. Begin je net met rennen, dan heb je misschien een tragere, grote pas. Zodra je fitter wordt en je spieren strakker, zal je vanzelf kortere passen maken.

Fabel: je moet met je voorvoet op de grond landen.
Feit: dit antwoord klinkt misschien alsof er een kras in de plaat zit, maar ook hier geldt dat jij bepaalt hoe je voet het lekkerste landt. Er zijn wel een paar studies naar gedaan, waar mensen die met hun hiel landden werden vergeleken met mensen die op hun middenvoet of voorvoet terecht kwamen. Wat niet werd aangetoond was dat zodra de ‘hiel landers’  hun techniek veranderde, dat hun kans op blessures minder werden.

Fabel: dure hardloopschoenen zijn het beste.
Feit: Elk lichaam is anders, en dus is elke voet anders. Wat voor de één fantastisch werkt, is voor de ander een ramp. Laat je adviseren in een sportspeciaalzaak. Heb je een brede voet, smalle voet, hoge wreef, lage wreef. Ren je alleen ’s zomers of ook als het koud en glad is buiten? Hou bij alles bij wat je past en probeert tijdens het hardlopen dit altijd in gedachten: jouw lichaam weet het beste wat werkt voor jou. Het enige wat je hoeft te doen, is daar naar te luisteren.

Bron: curiosity.com

×