Direct door naar content
Dwarslaesie? Zo voorkom je incontinentie-ongelukjes tijdens het sporten afbeelding nieuwsbericht

Dwarslaesie? Zo voorkom je incontinentie-ongelukjes tijdens het sporten

30 januari 2018

Als je een dwarslaesie hebt dan is de kans groot dat je dit eens hebt meegemaakt:  zonder dat je het merkte verloor je urine of ontlasting. Dit soort ongelukjes kunnen je zeker tijdens het sporten onzeker maken. Gelukkig is het met wat maatregelen makkelijk te voorkomen.

Omdat je ruggenmerk beschadigd is,
is met het uitvallen van zenuwen ook de aansturing van je blaas en darmen verstoord. De mate van controle over je blaas en darmen verschilt een beetje per dwarslaesie. Om je een idee te geven: uit een onderzoek onder dwarslaesie-patiënten is gebleken dat slechts 15 % aandrang voelt om te plassen. Bijna 30% voelt helemaal geen aandrang en ruim de helft (56%) voelt dit indirect door spasmes, krampen of hoofdpijn. In dat zelfde onderzoek komt ook naar voren dat 95 % problemen heeft met de sluitspier, oftewel de stoelgang.

Sporten en bewegen vraagt om een aantal voorzorgsmaatregelen om dit soort vervelende ongelukjes te voorkomen. Zo is het plannen van je training bijvoorbeeld belangrijk. Neem ook altijd extra ondergoed mee, want je weet maar nooit...

We hebben nog een aantal tips van mannen en vrouwen die hier iets op hebben bedacht:

Bij darmincontinentie is het vooral belangrijk dat je een regelmatige darmgewoonte ontwikkelt. Eet volgens een vast ritme en ga ook volgens een vast ritme naar het toilet. Ga ook altijd voor je gaat sporten of bewegen naar de wc. Verder kun je ook aan hulpmiddelen denken, zoals incontinentiematjes of anale plugs om het lekken te voorkomen.

Bij urineverlies is de belangrijkste tip: leeg je blaas voor het sporten. Zoek vooraf ook uit waar de toiletten zijn voor je aan je oefeningen begint. Je kunt ook al rekening houden met wat je drinkt, als je veel koffie en thee drinkt moet je vaker plassen. Dat soort vochtafdrijvende dranken kun je beter niet te veel drinken voor het sporten.

Je kunt ook denken aan incontinentiemateriaal tijdens het sporten. Voor vrouwen bestaat er speciaal materiaal, maar daar moet je niet te lang in blijven zitten. Mannen kunnen een urinecondoom gebruiken met een opvangzak in de broekspijp.

Bedenk ook: ongelukjes zijn vervelend, maar je kunt ze wel tot een minimum beperken zodat het je niet aan bewegingsvrijheid doet inleveren. Met de juiste maatregelen kunnen jij sporten waar en wat je maar wilt.

×