Direct door naar content
5 tips om opnieuw te leren bewegen afbeelding nieuwsbericht

5 tips om opnieuw te leren bewegen

21 maart 2018

Sporten is voor iedereen belangrijk, maar zeker voor jou is het extra goed om actief te zijn. Met een beperking is de kans groot dat je niks doet en stilzitten heeft dan ook grotere risico's voor je gezondheid.

Als jouw beperking door een ongeluk of operatie is ontstaan dan zul je waarschijnlijk ook opnieuw moeten leren bewegen. Dat gebeurt tijdens je revalidatie in het ziekenhuis of in een revalidatiecentrum. We geven je vijf tips van deskundigen hoe je dat goed kunt aanpakken.

1. Probeer alles uit
Tijdens je revalidatieperiode gebeurt er van alles met je: je moet aan je veranderde lichaam wennen en dat kost tijd. Het klinkt misschien vreemd, maar die tijd kun je ook goed gebruiken om te ontdekken welke vorm van bewegen of sporten bij jou past. Daardoor kun je een sport zoeken die jou plezier geeft. En daar krijg je ook meer zelfvertrouwen van!

2. Vraag het de beweegexperts
Die ontdekkingstocht naar een sport of beweegvorm die bij jou past, doe je niet alleen. Je wordt hierbij geholpen door revalidatieartsen, fysio's en sport- en beweegconsulenten. Zij weten alles over bewegen met een beperking in het dagelijkse leven en wat voor sport voor jou mogelijk is.

3. Waarom wil je sporten?
Behalve de fysieke uitdaging van sport en bewegen met jouw 'nieuwe lichaam' is er ook de mentale uitdaging. Daar weten de beweegconsulenten ook raad mee. Ze zullen je ook motiveren om te gaan bewegen. Het is daar volgens Sharlon Gardeniers, Sport- en beweegconsulent bij Reade, ook belangrijk bij dat je zelf ook nadenkt over waarom je wil gaan sporten. "Als je zelf redenen formuleert, wordt het sporten echt iets van jezelf, in plaats van een advies dat je wordt opgelegd.”

4. Zoek een sport die bij je past
Natuurlijk kies je een sport of activiteit die bij je past. Bedenk daar wel bij dat je ook een sport kiest die past bij jouw redenen om te gaan bewegen. Wil je gaan sporten om je gezondheid te verbeteren, of wil je je fit voelen of gaat het je ook om ontspanning en plezier? Sharlon: "Onze boodschap is altijd om niet alleen te focussen op de dingen die je vroeger hebt gedaan. Probeer nieuwe dingen uit!"

5. Een terugval is niet vreemd
De revalidatieperiode is een intensieve periode, waar het uitvinden van sport en bewegen ook bij hoort. Als je dan thuis komt moet je dat ook in je thuissituatie en in het dagelijkse leven gaan toepassen. Dan kan het best dat je de aandacht voor het bewegen even verliest en dat je terugvalt in oud gedrag van stilzitten. Dat is heel normaal. Denk dan aan de positieve ervaringen van je ontdekkingstocht tijdens het revalideren!

Bron: Allesoversport.nl

Ook voor jou is er een geschikte sport die je leuk vindt, waarbij je aan je conditie en je gezondheid werkt én waarbij je een hoop gezelligheid vindt met mede-sporters. Benieuwd welke sportverenigingen er bij jou in de buurt zijn voor een proefles of lidmaatschap? Klik hier 

×