Direct door naar content
Nieuwe campagne moet eind maken aan gebruik van zichtbare handicaps om ‘slechteriken neer te zetten’ afbeelding nieuwsbericht

Nieuwe campagne moet eind maken aan gebruik van zichtbare handicaps om ‘slechteriken neer te zetten’

22 december 2018

Om slechteriken neer te zetten in films wordt vaak gebruikt gemaakt van bepaalde fysieke kenmerken. Een vervormd gezicht bijvoorbeeld, of littekens of soortgelijke dingen die anders zijn dan bij normale mensen. Maar van dat stigma moeten we af.

Daarom start Changing Faces, een Britse non-profit organisatie, nu met een campagne om het gebruik van fysieke afwijkingen om slechtheid te suggereren te stoppen. Dergelijke uiterlijkheden zouden namelijk nooit in verband gebracht mogen worden met negativiteit of angst.

“Zeker voor kinderen is het belangrijk dat we hen niet leren dat een afwijkend uiterlijk betekent dat je slecht, gevaarlijk of eng bent. Die associatie hebben kinderen namelijk ook helemaal niet, totdat ze er door de maatschappij op deze manier mee geconfronteerd worden. Dat moeten we helemaal niet willen.” aldus Becky Hewitt, chief executive van Changing Faces.

Met #iamnotyourvillain hoopt Changing Faces awareness te kweken bij de filmindustrie. Een zichtbare handicap zou niet gebruikt mogen worden om slechte mensen mee te karakteriseren. Films hebben tenslotte een grote invloed op het beeld wat mensen hebben van de wereld om hen heen. En dat beeld moet dan ook juist zijn: hoe je eruit ziet bepaalt niet wie je bent.

Vind jouw sport

Van atletiek tot zwemmen: met onze Sportzoeker vind je gemakkelijk jouw favoriete sport of activiteit. Met meer dan 4250 sportclubs is er altijd een sport die bij je past.

Sport zoeken

Terug naar nieuwsoverzicht Aanbevolen berichten

Programma van:

Partners: