Direct door naar content
Zo reken je af met die rolstoelbuik! afbeelding nieuwsbericht

Zo reken je af met die rolstoelbuik!

16 maart 2019

Wanneer je in een rolstoel zit, ben je meestal minder actief. Hierdoor is je voedingsinname hoogstwaarschijnlijk anders dan die van iemand die dagelijks veel loopt. Toch geldt voor iedereen – met of zonder rolstoel - hetzelfde: je lichaam groeit wanneer je meer calorieën inneemt dan je verbrandt. Het is dus belangrijk dat je gezond eet én snackt. 

De optimale voeding voor iemand in een rolstoel bestaat echter niet: elk persoon is anders. De een heeft een beenamputatie, de ander een dwarsleasie. Hierdoor is het energieverbruik verschillend. Iemand met een dwarsleasie gebruikt bijvoorbeeld veel minder energie dan iemand met een beenamputatie. 

Rolstoelbuikje
“Als je een dwarsleasie hebt zet je een minder groot deel van je lichaam in. Als je dan te veel koolhydraten inneemt, dan krijg je een rolstoelbuikje”, vertelt Gertjan van der Linden, de coach van het Nederlandse damesrolstoelbasketbalteam in het boek Goud op je Bord (deel 2).

Meer koolhydraten
Van der Linden deed samen met sport diëtisten Anja van Geel en Erik te Veldhuis onderzoek naar de optimale voeding voor zijn sporters. “Er is wel wat tijd overheen gegaan om goed te weten hoeveel koolhydraten een rolstoelsporter nou nodig heeft. Een valide rolstoelbasketballer heeft natuurlijk veel meer koolhydraten nodig dan een rolstoelbasketballer. Tegelijkertijd moet je een tekort aan vetten en eiwitten ook zien te voorkomen”, vertelt hij. 

Fruit in plaats van snoep 
Rolstoelbasketbalster Mariska Beijer heeft daarom samen met sportdiëtist Van Geel een voedingsinnameplan gemaakt. Beijer sport in een rolstoel, maar beweegt zich voort met behulp van een prothese. “Ik heb geleerd om gezonde tussendoortjes te nemen, fruit in plaats van snoep bijvoorbeeld. Vroeger dacht ik daar niet zo bij na,” zegt ze. 

Gezonde snacks 
Snoep of chips omruilen voor een (vers) stuk fruit is overigens niet de enige goede tip. Er zijn nog veel meer snacks die lekker en gezond zijn! 
Denk bijvoorbeeld eens aan de volgende dingen:

  • Komkommer, tomaat, paprika of wortel: makkelijk om mee te nemen en relatief caloriearm! 
  • Rijstwafels met gezond beleg zoals kipfilet, hummus of avocado 
  • Een gekookt eitje kun je thuis al klaarmaken en makkelijk meenemen als je op pad gaat. Lekker, gezond en bovendien eitwitrijk: goed voor het herstel van je spieren na een training of een wedstrijd. 
  • Nootjes: niet alleen lekker, maar vooral ook nog eens een goede bron van vitamine E
  • Zaden: lekker om te combineren met een notenmix
  • Olijven, makkelijk om mee te nemen in een bakje 
  • Pure chocolade: bevat antioxidanten en die zorgen voor de bevordering van de gezondheid van het hart 
  • Gember: gezond en lekker voor in de thee! 

Als je weinig beweegt bestaat er overigens wel meer kans op verstopping. Om dit te voorkomen is het belangrijk om je dag (altijd) te beginnen met een vezelrijk ontbijt. Daarnaast draagt ook voldoende drinken bij aan een goede stoelgang. Drink daarom elke dag 1,5 tot 2 liter. 

×