Direct door naar content
De favoriete oefeningen van Jetze Plat afbeelding nieuwsbericht

De favoriete oefeningen van Jetze Plat

17 maart 2019

Jetze Plat is deze maand onze Sporter van de Maand. Hij is een echt trainingsbeest en dat kun je ook wel aan zijn brede schouders zien. Jetze kan jou daarom nog wel wat trainingstips en oefeningen geven die jij ook kunt gebruiken. 

De favoriete training van Jetze zijn toch de trainingen die hij buiten met de handbike doet. Vooral intervaltrainingen, waarbij hij blokjes op snelheid afwisselt met rustigere stukken, zijn favoriet bij hem. “Die trainingen doen het meest pijn, maar zijn ook gaaf omdat je dan met hoge snelheid over de weg kan racen.” Als het in de winter buiten te koud of slecht weer is dan hij zet zijn handbike in een hometrainer om binnen te kunnen trainen. 

Goede begeleiding
Behalve het trainen op de handbike doet Jetze ook veel aan krachttraining. “In de winterperiode is het voor mij echt: fysiek sterker worden en het onderhouden van mijn lichaam. Je spreekt dan spiergroepen aandie je op de fiets niet gebruikt.” 

Het is daarbij wel belangrijk dat je goede begeleiding zoekt, zegt Jetze. “Het handbiken op zich is niet zo ingewikkeld. Daar kun je weinig aan fout doen, maar krachttraining is niet iets om mee te experimenteren. Zeker als je rolstoelgebruiker bent help je je spieren sneller kapot dan dat je sterker wordt. Mijn tip is dus: zoek begeleiding en bouw het rustig op.”

"Zoek begeleiding en bouw het rustig op.”

Ringen
Wat voor oefeningen doet hij dan graag? “Ik doe veel met ringen en handstanden. Maar ik zou dat niet aanraden om morgen gelijk mee te beginnen. Daar heb je wel een aantal jaren voor nodig om dat onder de knie te krijgen.” 

Schouderwerk
De spieren in en rond je schouders verdienen volgens Jetze extra aandacht, zeker als je je armen veel  gebruikt zoals met handbiken. “Je schouders op een andere manier bewegen en sterker maken dan dat je dat op de fiets doet is ook belangrijk. Met rolstoelrijden zelf spreek je die groepen al aan. Het is belangrijk om dat in balans te houden.” 

Dat is extra belangrijk bij handbiken omdat je schouders dan naar voren trekken, legt Jetze uit. “Het is daarom belangrijk om die achterkant van je schouders en alles daaromheen te trainen. Als je aan voorkant veel sterker bent dan aan de achterkant dan gaat het zeker fout.”

"Als je aan voorkant veel sterker bent dan aan de achterkant dan gaat het zeker fout.”

Uitdagen
Jetze heeft voor zijn krachttraining goede begeleiding. “Dat maakt ook dat ik het leuk vind om te doen. Het is ook leuk als je uitgedaagd wordt en dat je ziet dat een bepaalde oefening steeds beter gaat.” 

×

Zoeken