Direct door naar content
Kinderen met beperking bij de reddingsbrigade afbeelding nieuwsbericht

Kinderen met beperking bij de reddingsbrigade

23 april 2019

Bij reddingsbrigade Tilburg ’98 hebben onlangs vijf kinderen met een beperking een diploma voor het reddingszwemmen gehaald. Het is de allereerste groep met een beperking die slaagde voor het examen. 

Een aantal jaren geleden was het Marike van der Heijden–Vermeer die de speciale groep opstartte bij de Tilburgse vereniging. “Ik heb jaren zwemles gegeven voor de gemeente en merkte dat kinderen met een beperking vaak niet verder konden na het behalen van hun A-diploma. Omdat ik ook als vrijwilliger bij de reddingsbrigade werkte, kwam eigenlijk van het een het ander. Bij de reddingsbrigade waren ze erg enthousiast om een speciale groep op te starten”, vertelt Van Der Heijden-Vermeer. 

Twee groepen 
Er werd begonnen met een groepje van vijf kinderen, maar al gauw werden dat er meer. In de loop der jaren werd de groep daarom opgesplitst in twee groepen, die beide op vrijdagavond trainen. “De groepen zijn gesplitst op basis van het niveau. Kinderen die al wat langer zwemmen en meer ervaring hebben zitten in de ene groep, kinderen die pas net beginnen in de andere. Doorstromen kan altijd.” 

Elkaar versterken
In Tilburg wordt volgens Van Der Heijden-Vermeer niet specifiek gekeken naar de beperking van de kinderen. “We hebben kinderen met autisme, maar ook kinderen met het downsyndroom. Kinderen met autisme vinden het soms moeilijk om van een uitleg direct naar een zogenaamde ‘daad’ te gaan, terwijl kinderen met een downsyndroom de technieken vaak weer lastiger vinden. Toch merk je dat de kinderen elkaar in de groep echt versterken.”

Dat gebeurt vooral omdat de kinderen snel dingen van elkaar oppakken. “Ze kijken naar elkaar en leren daarvan. Onze groepen zwemmen bovendien gelijktijdig met de reguliere groepen. Ze worden dus niet afgezonderd, maar zijn een belangrijk onderdeel van onze vereniging.” 

Steeds beter
Tijdens de lessen leren de kinderen alle onderdelen uit het reddend zwemmen. “Zo zijn we bezig met het duiken, maar ook het vervoeren van dingen onder water. We doen alles wat anderen ook doen. Elke week hebben we een bepaald speerpunt tijdens de les, maar brengen we ook wat herhaling. Er is meer tijd voor nodig, maar elke stap die ze maken is een overwinning. De kinderen worden er steeds beter in.” 

Examens
Dat was volgens Van der Heijden-Vermeer ook de belangrijkste reden voor de allereerste examens. “Een aantal leden waren al zo ver, dat we ze de examenmogelijkheid hebben aangeboden. Dat had niemand ooit verwacht. Nu zijn ze alweer aan het trainen voor het volgende brevet. Maar het allerbelangrijkste is dat ze er plezier in blijven houden”, besluit Van der Heijden-Vermeer.  

×

Zoeken