Direct door naar content
Sporten met spina bifida? Zo doe je dat! afbeelding nieuwsbericht

Sporten met spina bifida? Zo doe je dat!

16 mei 2019

Heb jij spina bifida oftewel een open rug? Dan is sport extra belangrijk voor jou, omdat je spijsvertering ook wat trager kan zijn. Met een actieve leefstijl zul je je veel fitter voelen. We vertellen je hieronder hoe je dat aanpakt. 

Spina bifida is een aangeboren afwijking aan je ruggenmerg en wervelkolom. Door de vervorming van de rug wordt dit ook wel een open rug genoemd. Er zijn verschillende varianten van deze aandoening en daardoor kunnen de beperkingen die jij ervaart ook sterkt verschillen. 

Calorieën verbranden
Wat in ieder geval vaak voorkomt is dat Spina Bifida ook effect heeft op je maag en darmen. Het kan bijvoorbeeld dat je een verminderde blaas- en darmcontrole hebt en daardoor kan je spijsvertering ook trager zijn. Als je in een rolstoel zit verbrand je ook minder calorieën. Dat helpt niet echt bij het verwerken van je voedingstoffen. Daarom is het belangrijk om juist te gaan sporten, want door beweging stimuleer je ook je darmstelsel. 

Sporten
Wat voor sporten zijn goed voor jou? Eigenlijk van alles! Je kan denken aan sporten als denken als rolstoelbasketbal, rolstoelhockey, rolstoeldansen en rolstoeltennis. Zeker duursporten als handbiken en zwemmen worden aangeraden, omdat je daar relatief veel calorieën mee verbruikt. 

Oefeningen
Je kan ook naar een sportschool gaan om gerichte oefeningen te doen of om aan je balans en rolstoelvaardigheid te werken. Krachtoefeningen hebben ook een positief effect op pijnklachten. Vraag hier altijd advies over bij een sportarts of fysiotherapeut. Deze specialisten kunnen voor jou een opmaat gemaakt schema maken om jou fitter te maken. Dat maakt het ook leuker!

Wil je een keer een sport uitproberen? Er is altijd wel een club bij jou in de buurt waar je een keer kunt kijken of een proefabonnent kunt nemen. Bekijk hier het aanbod bij jou in de buurt.

×