Direct door naar content
In de toekomst kun je veel meer met je stem afbeelding nieuwsbericht

In de toekomst kun je veel meer met je stem

27 augustus 2019

Wat kan ‘voice-techniek’ doen als je weinig tot niets kunt zien? Communiceren met je stem is iets wat vrijwel iedereen kan, het is de meest natuurlijke manier van communiceren. Luuk van Hoogstraten, master student aan de Universiteit van Tilburg en bedenker van Genius Voice, schreef op de website marketingfacts.nl over zijn bevindingen en de mogelijkheden van het gebruik van stem voor mensen met een beperking.   

Wat kunnen de unieke kenmerken van voice voor bepaalde groepen in Nederland betekenen? Wat is het extra voordeel van voice als communicatiekanaal voor hen? Wat kan voice doen voor mensen die weinig tot niets zien of niet geletterd zijn? Dat zijn vragen waar Luuk graag antwoorden op wil geven. “Door het ontbreken van een scherm op smart speakers is een voice-applicatie te gebruiken zonder dat je er naar hoeft om te kijken. Dit zette me aan het denken, wat kan voice dan doen voor mensen die weinig tot niets zien? Om hierachter te komen zit ik midden in een proces waarin ik iedere week enkele mensen spreek die weinig tot niets zien.” 

Voice voor visueel beperkten
Er zijn in Nederland 345.000 mensen die visueel beperkt genoemd kunnen worden, volgens Bartimeus. “De voice-over (een app die het scherm op een smartphone of computer voorleest op Apple-apparaten) leest teveel informatie voor en zo wordt het een helse klus om iets op te zoeken. Dit is makkelijk op te lossen door informatie goed te structureren op de website of beschikbaar te maken via een voice-applicatie. En ook niet onbelangrijk: in Nederland zijn enkele duizenden mensen die hun armen niet meer kunnen gebruiken, maar hun stem wel, ook zij zijn gebaat bij een dergelijke oplossing.” 

Inclusieve samenleving
Luuk zou graag zien dat we naar een inclusieve samenleving toegaan. “Voice biedt nieuwe manieren om met het internet om te gaan. Dat heeft extra voordelen voor bepaalde bevolkingsgroepen. Door middel van het anders structureren van data kan er in de toekomst veel verbeterd worden. Op korte termijn zouden Nederlandse overheidsinstanties al kunnen experimenteren door delen van hun dienstverlening en belangrijke informatie op een voice-applicatie beschikbaar te maken. Op naar een inclusieve samenleving!"

Bron: Marketingfacts

×

Zoeken