Direct door naar content
Het openbare leven ligt stil: Hoe blijf je toch in beweging? afbeelding nieuwsbericht

Het openbare leven ligt stil: Hoe blijf je toch in beweging?

01 april 2020

Sportverenigingen zijn gesloten. En wekelijks bewegen met je vaste sportgroepje zit er even niet in. De kans is groot dat je daardoor minder beweegt. Terwijl het juist in deze tijden extra belangrijk is om voldoende te blijven bewegen. Bewegen is namelijk goed voor je immuunsysteem, stelt onder andere hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder. En je immuunsysteem is cruciaal om ziektes te voorkomen. Hoe zorg je ervoor dat je (thuis) in beweging blijft? We zetten verschillende initiatieven en tips voor je op een rijtje. 
Een aantal tips is speciaal gericht op mensen met een fysieke beperking of chronische aandoening, de overige zijn meer algemene beweegtips. Bekijk zelf welke tips voor jou haalbaar zijn en het beste bij jou passen.

Les volgen online of via tv

Heel Nederland blijft thuis. En daar wordt goed op ingespeeld. Er zijn ontzettend veel beweeginitiatieven en beweeglessen om thuis te volgen. Blijf sportief en in beweging met onderstaande voorbeelden:
- Beweeg dagelijks met Olga Commandeur. Om heel Nederland thuis in beweging te krijgen, werpt Olga zich op als nationale personal trainer van thuiszittend Nederland. Op de website van MaxVandaag deelt ze elke dag nieuwe oefeningen, motivatie en tips om thuis te trainen. Daarnaast is er iedere dag rond 10.25 uur een uitzending van ‘Nederland in beweging’ te zien op NPO2. 
- Doe mee met de lessen van Achmea Health Centers. Op het YouTubekanaal van Achmea Health Centers staan verschillende lessen en oefeningen, bijvoorbeeld yogalessen of functioneel bewegen voor senioren. 
- Bekijk de video’s van TOPFIT, een initiatief van de Dirk Kuyt Foundation. Deze video’s bevatten speciale aangepast sporten trainingen die je vanuit huis kan doen. 

Thuis zelf sporten

Wil je geen les volgen maar liever zelf bepalen welke oefeningen je doet? Er zijn verschillende websites en tools waarmee je gemakkelijk zelf je work-out samenstelt.
- Verschillende sportcoaches van Uniek Sporten Brabant nemen op het moment filmpjes op met oefeningen, die je thuis kunt doen. Wij delen deze via onze social media kanalen.Op deze kanalen delen we vanaf nu ook wekelijks tips van manieren waarop je huis kunt sporten (volg onze Facebookpagina of ons Instagramaccount).
- Maak gebruik van één van de vele sportapps. Een van deze apps is de Nike Training Club app (Apple en Android). De app deelt nu extra veel work-outs voor in de woonkamer. Andere beweegapps zijn: 7 Minute Work-Out (Apple), Sworkit (Apple en Android) of Dagelijkse Trainingen (Apple en Android). Een app voor thuis yoga beoefenen is Asana Rebel (Apple en Android). 
- Doe mee met de oefeningen van de Hartstichting. Op de website staan oefeningen die je thuis uit kan voeren om je spieren te versterkten. 
- Bekijk de beweegtips en challenges op de website van Stichting Sportservice Noord-Brabant. Daar staan bijvoorbeeld tips en filmpjes speciaal voor ouderen.
- Kijk op de website van a.s.r. welke alternatieve sportattributen je thuis kan gebruiken tijdens je oefeningen, denk aan een fles wasmiddel of een emmer water. 
- Doe mee met de oefeningen van Thiro Training, speciaal voor verstandelijk beperkten.
- Of ga naar buiten. Maar fiets of wandel wel alleen en houd voldoende afstand. 

Blijf in beweging tijdens het thuiswerken

Werk je thuis? Blijf op je thuiswerkdagen in beweging. Een paar tips: 
- Gebruik bijvoorbeeld de tijd die je normaal in de auto, trein of op de fiets zit om in beweging te komen en oefeningen te doen. 
- Wen jezelf aan om door het huis te lopen als je een telefoongesprek voert.​​​​​​
- Ga ieder uur even staan en loop de trap op en af.
- En tijdens de lunchpauze: ga een blokje om. 

Advies van een beweegcoach

​Het online sportaanbod is groot. Dat is fijn in deze tijd. Maar kijk zelf naar wat je kan. Doe bijvoorbeeld geen zware en intensieve oefeningen als je dat normaal gesproken ook niet doet. Ook binnenshuis kan je immers blessures oplopen. Heb je vragen over wat je wel en niet kan doen? Neem gratis contact op met een beweegcoach van Uniek Sporten Brabant bij jou in de buurt.

Heb je zelf tips om in beweging te blijven? Deel ze met ons via info@unieksportenbrabant.nl.

×

Zoeken

De website wordt doorzocht