Direct door naar content
“Zorg dat de coronatijd je ook iets oplevert” afbeelding nieuwsbericht

“Zorg dat de coronatijd je ook iets oplevert”

20 mei 2020

Bij Team Para Atletiek trainen ze sinds kort weer met het gehele team op de atletiekbaan. Nu de wedstrijden en de Paralympische Spelen niet doorgaan was het voor de atleten even zoeken naar een nieuwe focus. Coach Guido Bonsen vond het daarom mooi om te zien dat ze het trainen echt hadden gemist. “Dat is ook mooi om te ontdekken.” 

In de afgelopen periode trainden de atleten van Team Para Atletiek wel door, maar minder en op een lagere intensiteit. Dat ze vorige week weer samen op de atletiekbaan konden trainen vond iedereen in het team fijn. Vooral dat ze weer samen konden trainen deed het team goed, zag Guido. “Atletiek is een individuele sport, maar we heten niet voor niets Team Para Atletiek. We zijn ook echt een team. Dat was afgelopen periode natuurlijk heel erg raar. Iedereen is nu weer vol goede moed gestart.” 

Liefde voor de sport
Hij vond het bij die start mooi om te merken dat ze ontdekten dat ze het trainen echt leuk vinden. “Ze zeiden allemaal dat ze wedstrijden voor veel publiek leuk vinden, maar dat ze atletiek vooral leuk vinden door het trainen. Je wordt teruggeworpen op je liefde voor de sport.” Guido vindt het belangrijk dat zijn atleten tot zo’n inzicht komen, omdat dit jaar voor iedereen een ander jaar zal worden. “Ik vind dat dit jaar iets moet opleveren. Ik zoek dus naar dingen die dit jaar extra gebracht heeft. Een van die dingen is dat het team nu zelf een onderling wedstrijdje gaat organiseren.” 

Probeer nieuwe dingen uit
Ook als je niet zo fanatiek bent als de leden van Team Para Atletiek kun je wat aan dat advies hebben, denkt Guido. Hij denkt dat dit een ideale periode is om nieuwe dingen uit te proberen. “Of je nu rolstoeltennisser bent of boccia-speler: er is altijd wel iets wat je zou willen verbeteren. Daar is dit een prachtige periode voor. Als je bijvoorbeeld nog niet elke dag de baan op kunt en het nog zoeken is kun je bijvoorbeeld gaan werken aan je core of je lenigheid.”

‘Uit de coronatijd’ 
Het lijkt Guido mooi als je kunt zeggen dat je nieuwe manieren hebt aangeleerd in deze periode. “Dat je bijvoorbeeld elke week een keer gaat fietsen en dat je daar over twee jaar over zegt: ‘ja dat beviel mij toen zo goed dat ik dat ben blijven doen. Dat is nog uit coronatijd.’ Zie wat je nu misschien niet kunt doen dus ook als een uitdaging om naar alternatieven te zoeken.”

Rustig opbouwen
Als je nu na lang stilzitten weer begint met trainen is het volgens Guido belangrijk dat je voorzichtig opbouwt. “Het grote gevaar is dat als je weer mag dat je weer te fanatiek begint. Je lijf moet daar weer aan wennen. Als je gewend was om drie keer in de week te sporten dan moet je misschien met twee keer te beginnen. Neem de tijd om weer op te bouwen, want niets is zo vervelend als een blessure of overbelasting.” 

 

Aanbevolen berichten

Hester ging met nieuwe nier van 0 naar zilver

Probeer zit-wakeboarden uit met Willem Hooft

3 tips om tijd te besparen in de sportschool

Zoeken

De website wordt doorzocht
Sluit zoeken×