Direct door naar content
Breng beweging in je zomer: Tips om vandaag nog te starten met wandelen afbeelding nieuwsbericht

Breng beweging in je zomer: Tips om vandaag nog te starten met wandelen

08 juli 2020

Van wandelen word je vrolijk en je kan het overal doen. Daarnaast heeft wandelen ook veel gezondheidsvoordelen! Regelmatig wandelen verlaagt het risico op diabetes, is goed voor je hart- en bloedvaten en versterkt je spieren en botten. Bovendien ontspan je als je wandelt, waardoor je minder stress ervaart en dat zorgt weer voor een positief effect op je bloeddruk én een vrolijk gevoel. Genoeg redenen om vandaag nog te beginnen met wandelen en beweging in je zomer te brengen! In dit artikel delen we tips om te beginnen met wandelen, handige apps of initiatieven die je helpen vaker te wandelen en mooie wandelroutes. En wie deze zomer gaat wandelen en meedoet aan onze wekelijkse challenge, wordt extra beloond! Elke week verloten we mooie prijzen onder de deelnemers aan onze challenges. Kijk hier voor meer informatie.

Vijf tips om te beginnen met wandelen

Wil jij deze zomer ook (meer) gaan wandelen? Wij hebben vijf tips voor je om te starten én het vol te houden. 

- Wanneer je (vaker) wil gaan wandelen, helpt het om een doel te stellen. Stel jezelf daarom een realistisch en concreet doel. Dit zorgt ervoor dat je gemotiveerd bent om dit doel te bereiken. Maak het doel zo concreet mogelijk. Dus niet ‘Ik wil meer wandelen’ maar bijvoorbeeld ‘Ik wil aan het eind van de zomer 10 km kunnen wandelen’ of ‘Ik wil drie keer in de week minstens een half uur wandelen’. 
- Luister goed naar je lichaam. Als je net begint met bewegen of aan het herstellen bent van een ziekte is wandelen een uitstekende keuze. Zorg alleen dat je ruim voldoende tijd neemt om je doelstellingen te verwezenlijken. Maak je je zorgen of heb je klachten? Ga dan even langs je (huis)arts.
- Plan vaste wandelmomenten in. Op die manier wordt het wandelen onderdeel van je routine.
- Zoek een wandelmaatje. Zo kan je elkaar motiveren. 
Beloon jezelf. Heb je die wandeling gemaakt of je stappendoel bereikt? Geef jezelf dan eens een schouderklopje of zeg hardop: ‘Goed gedaan!’. Het lijkt misschien wat overdreven, maar volgens de Amerikaanse gedragsonderzoeker Brian Jeffrey Frogg vergroot deze positieve emotie de kans dat je het gedrag in de toekomst nog eens zult vertonen.


Vaker wandelen? Deze apps helpen je erbij!

Wil je vaker wandelen? Probeer dan eens één van de onderstaande apps of initiatieven die je hierbij kunnen helpen. Deze apps houden bijvoorbeeld jouw doelstellingen en voortgang bij, waardoor je nóg gemotiveerder bent om je doel te bereiken. Wij hebben er een aantal voor je op een rijtje gezet. 

- Doe mee met Jouw wandeluitdaging. ‘Jouw Wandeluitdaging’ is een online wandelprogramma van de Bas van de Goor Foundation dat jou uitdaagt en helpt wekelijks zelfstandig te wandelen op een niveau dat bij jou past. Via de mail ontvang je een halfjaar lang elke maand een wandelschema met wandeltrainingen en tips.
- Sluit je aan bij een wandelgroep. Wil je meer informatie over de wandelgroepen in jouw gemeenten? Neem contact op met een beweegcoach.
- Maak gebruik van één van de vele apps. Via verschillende apps kan je je wandeling vastleggen. 
Endomondo is een fitnesstracker, waarmee je uiteenlopende sportieve prestaties registreert, waaronder wandelen. (Apple en Android)
Strava is een app waarmee je routes kunt uitstippelen, activiteiten bij kunt houden en deze achteraf kunt delen met andere gebruikers. (Apple en Android)
MapMyWalk is een Engelstalige wandelapp waarin je doelen kan aangeven, wandelingen kan meten en vergelijken. (Apple en Android)
Runkeeper is een app waarin je naast vele andere sporten ook wandelen kan selecteren. Je kan doelen instellen, met een groep je vorderingen delen en je wandeling vastleggen. (Apple en Android)
Eroutes is een app, waarin je kunt aangeven hoe ver je wil wandelen. De app geeft je vervolgens drie routesuggesties. (Apple en Android)
- Meet je beweging met je telefoon of sporthorloge. Sporthorloges staan in verbinding met je telefoon en registreren je beweegactiviteit. Op deze manier kan je precies zien hoeveel je op een dag beweegt. Het horloge houdt bijvoorbeeld bij hoeveel je hebt gewandeld, hoeveel calorieën je hebt verbrand en hoeveel je nog moet bewegen om jouw doel te behalen.


Ontdek de omgeving met de mooiste wandelroutes

Wil jij deze zomer al wandelend Brabant (of de rest van Nederland) ontdekken? Er zijn veel mooie routes.
Ga al wandelend op ontdekking in je eigen provincie. Op de website van VisitBrabant staan allerlei wandelingen uitgelicht. Ook kun je er je eigen route samenstellen. Ook vind je - heel handig! - op deze website een druktemeter. Hierop kun je de actuele drukte in Brabantse natuurgebieden zien. 
Een andere provincie te voet ontdekken? Op klompenpaden.nl vind je bijvoorbeeld de mooiste wandelroutes over het boerenland in de provincies Utrecht en Gelderland. Of download de WandelZapp. Deze app bevat meer dan 1000 wandelingen door heel Nederland. (Apple en Android)

Doe mee aan onze wekelijkse challenges

Om jou te stimuleren vaker te gaan wandelen én om het nog leuker te maken, hebben wij deze zomer elke week een nieuwe challenge. Van 13 juli tot en met 14 september delen we via onze website iedere maandag een opdracht die je uit kan voeren tijdens jouw wandeltocht. Doe mee aan de challenges en maak kans op leuke prijzen, zoals kookboeken, wandelroutekaarten of toegangskaartjes voor een pretpark. Klik op deze link om te lezen hoe je deelneemt aan de challenges.

Tot slot is het belangrijk om altijd de richtlijnen van het RIVM in acht te nemen als je gaat wandelen. Zeker op de uitgestippelde routes en in natuurgebieden kan het druk zijn. Houd ten minste 1,5 meter afstand van elkaar. Blijf thuis bij klachten zoals neusverkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts.
 

Aanbevolen berichten

3 tips om tijd te besparen in de sportschool

Ontdek de natuur in je rolstoel met deze tips

“Bij golf vergeet je al je beperkingen”

Zoeken

De website wordt doorzocht
Sluit zoeken×