Direct door naar content
Stap op de fiets en breng beweging in je zomer afbeelding nieuwsbericht

Stap op de fiets en breng beweging in je zomer

08 juli 2020

Zomer! Een mooi moment om (vaker) de fiets te pakken. Fietsen is heel fijn en werkt ontspannend! Bovendien is regelmatig fietsen goed voor lichaam én geest. Met fietsen verklein je onder andere de kans op diabetes en hart- en vaatziekten. En wanneer je regelmatig fietst, stroomt je bloed beter. Daardoor worden afvalstoffen optimaal afgevoerd uit het lichaam en voorkom je ziektes als virussen en griep. Bovendien ontspan je als je fietst en dat zorgt ervoor dat je minder stress ervaart en je je vrolijker voelt. Een goede gezondheid is belangrijker dan ooit, dus breng beweging in je zomer en stap op de fiets! In dit artikel delen we verschillende tips om vaker op de fiets te stappen. 

Vijf tips om te beginnen met fietsen

Begin je met fietsen of wil je vaker de fiets pakken? Dan zijn deze tips belangrijk:

- Wanneer je (vaker) wil gaan fietsen, helpt het om een doel te stellen. Stel jezelf een realistisch en concreet doel. Dit zorgt ervoor dat je gemotiveerd bent om dit doel te bereiken. Maak het doel zo concreet mogelijk. Dus niet ‘Ik wil meer fietsen’, maar bijvoorbeeld ‘Ik wil aan het eind van de zomer 25 km kunnen fietsen’ of ‘Ik wil drie keer in de week minstens een halfuur fietsen’. Houd jouw doel wel realistisch, zo is de kans groter dat je jouw doel haalt en er plezier in houdt.
- Luister goed naar je lichaam. Fietsen is een laagdrempelige sport en geschikt voor de meeste mensen. Zorg alleen dat je ruim voldoende tijd neemt om je doelstellingen te halen. Ga niet ineens 30 kilometer fietsen als je dit normaal niet doet. Begin rustig. Gaat het goed? Dan kun je opbouwen, bijvoorbeeld meer kilometers, meer minuten of een extra keer per week. Heb je lichamelijke klachten en twijfel je of fietsen goed voor jou is? Vraag het na bij je (huis)arts. 
- Maak afspraken met jezelf. Plan bijvoorbeeld vaste fietsmomenten in of zoek een fietsmaatje.  
Beloon jezelf. Heb je jouw fietsdoel gehaald? Geef jezelf dan een compliment. Het lijkt misschien wat overdreven, maar volgens de Amerikaanse gedragsonderzoeker Brian Jeffrey Frogg vergroot deze positieve emotie de kans dat je het gedrag in de toekomst nog eens zult vertonen.
- Overweeg je om over te stappen op een e-bike? Lees je vooraf dan goed in, bijvoorbeeld met dit artikel van de Fietsersbond.

Drie handige apps die je stimuleren vaker de fiets te pakken

Er zijn verschillende apps die je helpen en motiveren om vaker op de fiets te stappen. We zetten er een aantal op een rijtje:
Strava. Dit is de bekendste fietsapp. Strava houdt je activiteiten, afstanden en verbrande calorieën bij en daarnaast kan je dit delen met andere fietsers. Ook leuk: via Strava kan je leuke figuren fietsen. Google maar eens op ‘Strava kunst’. (Apple en Android)
MapMyRide. Deze app houdt bij waar je fietst en als het een geslaagde route was, kun je hem de volgende keer weer volgen inclusief audio instructies. De app geeft bovendien feedback en tips om jezelf te ontwikkelen. (Apple en Android)
Endomondo. De Endomondo app houdt je fietsgegevens bij, maar is tegelijkertijd ook je coach. Zo helpt de app je om doelen te stellen en een trainingsprogramma te maken. (Apple en Android)

Zomerse fietsroutes

Wil je wel eens een andere route fietsen dan je standaard rondje in de buurt? Ontdek deze zomer mooie routes in Brabant en de rest van Nederland.
Ga fietsen in Brabant. Op de website van VisitBrabant staan allerlei fietsroutes uitgelicht. Ook kun je hier je eigen route samenstellen. En - heel handig - op deze website vind je ook een druktemeter, waarmee je de actuele drukte in Brabantse natuurgebieden kunt zien.
Maak een fietstocht in een andere provincie van Nederland. Op de websites van Natuurmonumenten en de ANWB vind je veel fietsroutes verspreid over het hele land. Liever zelf kiezen welke route je fietst? Via de website van Fietsknoop kan je je eigen knooppuntenroute samenstellen. 

Doe mee aan onze wekelijkse challenges

Om jou te stimuleren vaker te gaan fietsen én om het nog leuker te maken, delen wij deze zomer elke week een nieuwe challenge. Van 13 juli tot en met 14 september delen we via onze website iedere maandag een opdracht die je uit kan voeren tijdens jouw fietstocht. Doe mee met de challenge en maak kans op leuke prijzen, zoals een mooi boek over gezond eten, kaartjes voor een pretpark of een leuke sportgadget. Klik op deze link om te lezen hoe je deelneemt aan de challenges.

Tot slot is het belangrijk om altijd de richtlijnen van het RIVM in acht te nemen als je gaat fietsen. Zeker op de uitgestippelde routes en in natuurgebieden kan het druk zijn. Houd ten minste 1,5 meter afstand van elkaar. Blijf thuis bij klachten zoals neusverkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts.


 

Aanbevolen berichten

Probeer zit-wakeboarden uit met Willem Hooft

Belangrijke tips bij sporten in de hitte

3 tips om tijd te besparen in de sportschool

Zoeken

De website wordt doorzocht
Sluit zoeken×