Direct door naar content
10 redenen en tips om in de herfst en winter buiten te bewegen  afbeelding nieuwsbericht

10 redenen en tips om in de herfst en winter buiten te bewegen

27 november 2020

10 redenen en tips om in de herfst en winter buiten te bewegen 

Vind je het lastig om jezelf in de herfst en winter te motiveren om voldoende te bewegen? Met een kop thee en de verwarming aan op de bank hangen, klinkt misschien aantrekkelijker dan buiten in het donker bewegen. Toch zorgt voldoende beweging ervoor dat je je een stuk beter en fitter voelt. Je krijgt er zelfs extra energie van! “Bewegen, en dus zeker sporten, wapent je tegen infecties, virussen en houdt je langer vitaal.”, aldus sportbestuurder Joop Alberda en professor neuropsychologie Erik Scherder. Komende weken delen we allerlei soorten oefeningen, tips en inspiratieverhalen om in beweging te blijven. Zo gaan we samen voor de 10! Doe je ook mee?  In dit artikel geven we 10 redenen en tips om in de herfst en winter buiten te bewegen. 

1. Buiten sporten is goed voor je weerstand 

Hoe fitter je bent, hoe kleiner de kans op een verkoudheid, griep of virus. En Amerikaanse onderzoekers van de Appalachian State University hebben ontdekt dat sporten in de winter het immuunsysteem extra versterkt. Een verklaring hiervoor is dat de temperatuurverschillen tussen binnen en buiten de doorbloeding stimuleren en daardoor het immuunsysteem versterken. 

2. In de kou verbrand je extra calorieën 

Als het koud is, moet je lichaam harder werken om op temperatuur te blijven. Dat zorgt ervoor dat je extra calorieën verbrandt. 

3. Van lage temperaturen word je blij 

Door te bewegen in de kou maakt je lichaam het gelukshormoon serotonine aan. En daar word je vrolijker van! Dit hormoon bestrijdt namelijk depressieve gevoelens. 

4. De kou is goed tegen stress 

Juist na een dag hard werken, doet bewegen in de kou je goed. Britse wetenschappers van de University of Hull hebben namelijk vastgesteld, dat je stress dan beter afbouwt. Het idee daarachter is: als het buiten koud is, ga je geconcentreerder te werk en focus je je volledig op de sport. 

5. Voldoende vitamine D door buiten te bewegen 

In de winter kom je over het algemeen minder vaak buiten dan in de zomer. En door het coronavirus zit je misschien nog meer binnen dan normaal. Hierdoor krijg je minder vitamine D door de zon binnen. Buiten bewegen zorgt voor het aanvullen van je vitamine D, wat je in de winter goed kan gebruiken dus. Vitamine D is goed voor je botten, tanden, brein, spieren en weerstand. Een tekort aan vitamine D zorgt ervoor dat je spieren slapper zijn, je futloos bent en je sneller pijn aan je gewrichten hebt. Het is dus belangrijk om hier voldoende van te hebben! 

Genoeg redenen om ook in de herfst en winter regelmatig buiten te bewegen dus! Buiten bewegen kan op verschillende manieren en op jouw niveau: een rondje wandelen door de wijk of een work-out in de tuin. Kijk zelf wat bij je past. We geven je een paar tips om buiten in beweging te blijven: 

6. Leg je sportkleren klaar 

Ga je in de ochtend sporten? Leg je kleren dan de avond van tevoren alvast klaar. Een extra stimulans om te gaan! 

7. Kleed je goed aan 

Kleed je goed aan als je gaat sporten wanneer het koud is. Draag bijvoorbeeld verschillende laagjes en zorg voor reflecterende kleding als het donker is.  

8. Zorg voor een goede warming-up 

Een warming-up is altijd belangrijk, maar ‘s winters net iets meer. Je spieren zijn kouder en stijver en de bloedtoevoer naar je spieren is minder. Daardoor ben je gevoeliger voor blessures. 

9. Drink voldoende 

Vergeet niet voldoende te drinken. In de winter bestaat het gevaar dat je te weinig vocht binnenkrijgt omdat je minder goed merkt dat je dorst hebt. Maar ook bij lagere temperaturen zweet je, en door de droge winterlucht droog je bovendien sneller uit. 

10. Vraag gratis advies van een beweegcoach 

Heb je vragen over bewegen met een beperking of chronische aandoening? Vraag je je bijvoorbeeld af welke oefeningen voor jou geschikt zijn? Of wil je weten wat er mogelijk is, nu of in de toekomst? Een beweegcoach bij jou in de buurt biedt het hele jaar door gratis ondersteuning. Stuur een mailtje naar info@unieksportenbrabant.nl of klik hier voor de contactgegevens van de beweegcoach bij jou in de buurt. 

Natuurlijk is het belangrijk om je aan de regels van het RIVM te houden, ook tijdens het sporten. Zorg ook dan dat je altijd 1,5 meter afstand houdt van anderen. Wil je meer weten over de geldende coronamaatregelen van dit moment? Kijk dan op de website van de Rijksoverheid

 

Terug naar nieuwsoverzicht Aanbevolen berichten

Barbie gaat paralympisch zitskiën!

'Meer ruimte nodig voor aangepast fietsen'

De sportieve ambassadeur neemt je mee!

Zoeken
De website wordt doorzocht
Sluit zoeken×