Direct door naar content
10 tips om je goede voornemens wél vol te houden afbeelding nieuwsbericht

10 tips om je goede voornemens wél vol te houden

07 januari 2021

10 tips om je goede voornemens wél vol te houden

Voor veel mensen start een nieuw jaar met goede voornemens. Meer bewegen, stoppen met roken, gezonder eten. Zomaar een aantal goede voornemens die vaak op het lijstje staan. De grote vraag is: hoe hou je het ook daadwerkelijk vol?  

We kennen het allemaal wel. Vol goede moed start je op 1 januari aan je goede voornemens, maar halverwege februari realiseer je jezelf dat het niet gelukt is. Hoe zorg je ervoor dat je deze keer wel je goede voornemens volhoudt? Wij hebben 10 handige tips voor je op een rijtje gezet. 

  1. Schrijf je doelen op, maar blijf realistisch 
    Over een paar maanden ineens de halve marathon willen lopen? Of van niets naar elke week 3 keer sporten? Dat is natuurlijk niet zo realistisch. De kans is dan klein dat je ook echt je doel gaat behalen of dat je er überhaupt aan begint! Hou het dus realistisch. En is je doel niet meer haalbaar door een (nieuwe) lockdown of andere situatie? Stel je doel dan bij. 
     
  2. Met kleine stapjes kom je vaak verder
    Het helpt om je doel in kleinere stapjes op te delen. Wil je 5 kilometer kunnen wandelen? Probeer dan eerst eens 1 kilometer. Gaat dat goed? Ga dan voor 2 kilometer. 

    Schrijf die tussenstapjes ook op als doel. Heb je weer een nieuwe stap gehaald? Dan kan je trots zijn op jezelf! 
     
  3. Bedenk waarom je iets wil
    Wáárom wil je iets? Waarom wil je elke dag 30 minuten bewegen of gezonder eten? Schrijf voor jezelf op waarom je iets wil, wat de voordelen zijn en wat je hoopt te bereiken. Als je niet weet waarom je iets wil, is het moeilijker om het vol te houden. 
     
  4. Maak het positief
    Zeg niet ‘ik moet meer gaan bewegen’, maar ‘ik wil meer gaan bewegen’. Formuleer je doel(en) op een positieve manier. Ook op het moment dat je bijvoorbeeld gaat wandelen of fietsen, zeg dan dat je gaat sporten en niet dat je moet sporten. Door het woord moeten eruit te halen, maak je het direct al een stuk positiever.
     
  5. Zoek een maatje 
    Zoek iemand die eenzelfde goede voornemen heeft als jij en ga er samen mee aan de slag. Samen is niet alleen gezelliger, maar je kunt elkaar ook motiveren. De kans is groter dat je met een maatje je goede voornemens langer volhoudt.

    Houd natuurlijk wel rekening met de regels die op dat moment gelden. 
     
  6. Deel je voornemen met anderen
    Een psychologisch trucje om de kans te vergroten dat je jouw goede voornemen haalt, is om deze aan iemand te vertellen. Het liefst aan iemand die je hoog hebt zitten. Je moeder, broer/zus of een goede vriend. Nu zij jouw goede voornemen(s) weten, geeft dit extra motivatie om het ook echt vol te houden!

    Bovendien kunnen anderen jou helpen in het volhouden door je te motiveren of een schouderklopje te geven als het goed gaat.
     
  7. Beloon jezelf
    Ben je al een paar dagen goed bezig of heb je een doel behaald? Beloon jezelf. Overwinningen moet je vieren! Geef jezelf een schouderklopje. Verwen jezelf met een bosje bloemen of pak even wat tijd voor jezelf en kruip bijvoorbeeld op de bank met een kop thee en een goed boek.

    Doe iets waar jij blij van wordt, maar zorg dat het niet jouw goede voornemen in de weg staat. Is je goede voornemen gezonder eten? Beloon jezelf dan niet door een avond allemaal ongezonde dingen te eten. 
     
  8. Herinner je het goede gevoel
    Heb je even helemaal geen motivatie? Herinner je dan hoe je jezelf voelde toen je bijvoorbeeld wel die wandeling gemaakt had. Energiek, goed en voldaan? Denk terug aan dat gevoel om jezelf te motiveren tóch te gaan, al is het maar eventjes.
     
  9. Hou vol!
    Dat klinkt misschien makkelijker gezegd dan gedaan. Maar het duurt minimaal 21 dagen voordat een nieuwe activiteit een gewoonte is. Soms moet je dus gewoon even volhouden. Gun jezelf de tijd om je doelen te behalen. 
     
  10. Het hoeft niet perfect
    Gaat het een week iets minder? Geen zorgen. Denk dan vooral aan al die keren dat het al wel gelukt is! Sta er even bij stil waarom het iets minder ging en herpak jezelf. 

    Ben je helemaal gestopt? Kijk dan nog eens goed naar je doelen en je waarom. Pas ze zo nodig aan en probeer het gewoon opnieuw. Met goede voornemens hoef je niet te wachten tot de 1ste van de maand of tot 1 januari. Het beste moment om te starten, is nu.
     

Kun je wel wat hulp gebruiken?
Wil je graag meer bewegen, maar heb je geen idee hoe? Vind je het lastig om een beweegdoel te bepalen dat bij jou past? Neem gratis contact op met een beweegcoach van Uniek Sporten Brabant bij jou in de buurt of stuur een mail met je gegevens naar info@unieksportenbrabant.nl. Dan zorgen wij dat de beweegcoach bij jou in de buurt contact met je opneemt. De beweegcoach staat voor je klaar en helpt je graag bij het vinden van een passende sport en ondersteunt je waar nodig. 

Terug naar nieuwsoverzichtAanbevolen berichten

Netflixserie over Invictus Games in de maak

Dit zijn de meest populaire rolstoelsporten

Thijs van Hofweegen zwemt naar nieuwe droom

Zoeken
De website wordt doorzocht
Sluit zoeken×