Direct door naar content
Nordic Walking is een ideale workout! afbeelding nieuwsbericht

Nordic Walking is een ideale workout!

01 februari 2021

Ken jij Nordic Walking al? Deze wandeltrend is enige jaren geleden overgewaaid uit Scandinavië en is in Nederland ook niet meer weg te denken op straat en in de natuur. Bij deze beweegvorm wandel je met een stok aan iedere hand. Dit zorgt ervoor dat je niet alleen je benen gebruikt, maar ook je armen en je rompspieren. Je kunt het daardoor echt zien als een totale workout. Het is op die manier ook een laagdrempelige wandelvorm voor meerdere beperkingen. 

Nordic Walking is veel meer dan ‘wandelen met stokken’. Door de focus op de arminzet gebruik je veel meer spieren dan bij ‘gewoon’ wandelen. Natuurlijk gebruik je je beenspieren bij het stappen, maar ook je armen en je buikspieren worden aangesproken. Ongemerkt train je zo ook je hele houding. Door het gebruik van de stokken ontzie je bovendien ook je gewrichten. 

Meer stabiliteit

Deze actieve variant van wandelen wordt ook niet voor niet gebruikt door fysiotherapeuten in de behandeling van lichamelijke klachten aan de wervelkolom, heupgewrichten, knie en enkel. De stokken zorgen namelijk dat je veel meer stabiliteit ervaart. Als je door een lichamelijke beperking of chronische aandoening last hebt van je aanhechtingen of gewrichten is dit dus wellicht voor jou ook een optie. 

Gezellig

Tijdens een Nordic Walking-tocht zul je merken dat het meebewegen meer energie kost. Je hartslag kan ook net een stukje hoger uitkomen dan bij wandelen zonder stokken.  Dat is ook niet vreemd als je denkt en aan alle spieren die je traint. Behalve dat het dus een totale workout is, moet je niet vergeten dat Nordic Walking vooral heel erg gezellig is. Nu kun je door de coronamaatregelen buiten een ommetje maken met één andere wandelaar, maar als het weer mogelijk is het misschien nog leuker om een Nordic Walking groep bij jou in de buurt te zoeken. 

Met visuele beperking

Nordic Walking is ook geschikt om te doen als je blind of slechtziend bent. Net als bij het hardlopen doe je dat dan met een buddy. Als nog wat zicht hebt kun je ervoor kiezen om naast elkaar te wandelen. Mocht dat te gevaarlijk worden dan kun je ook kiezen om met een rood lint de polsen of bovenarmen met elkaar te verbinden.  

Ga voor meer informatie en een overzicht van alle verenigingen naar de Nordic Walking-pagina. 

Terug naar nieuwsoverzicht Aanbevolen berichten

Voel je vrij en onbeperkt met dansen!

Waterbasketbal is echt een sport om te proberen

Probeer rolstoelcurling bij een clinic