Direct door naar content
Sporten als vrijetijdbesteding; er is meer mogelijk dan je denkt! afbeelding nieuwsbericht

Sporten als vrijetijdbesteding; er is meer mogelijk dan je denkt!

22 september 2021

Voor leerlingen van het speciaal onderwijs is sporten na school niet altijd vanzelfsprekend. Wat zijn de mogelijkheden en welke sport sluit aan bij de wens en de beperkingen van een kind of jongvolwassene? Jeroen Leenders en Anne Meijer stimuleren als buurtsportcoach en docent bewegingsonderwijs met veel energie de leerlingen om te sporten in hun vrije tijd. “De sociale contacten en succesbelevingen geven vorm aan een eigen identiteit.”

Door Marjolijn van Spaandonk

Als bewegingsdocent zijn Anne (39) en Jeroen (44) ieder goed voor bijna twintig jaar ervaring in het speciaal en voortgezet speciaal onderwijs. Jeroen bij de mytylschool Gabriël in ’s-Hertogenbosch en Anne bij de HUB in Rosmalen. In het verlengde van hun carrière als docent, zetten zij zich als buurtsportcoach binnen en buiten de gemeente ’s-Hertogenbosch in als verbindende factor tussen sportverenigingen, scholen, kinderen en jongvolwassenen. “Samen brengen we de mogelijkheden in beeld, zoeken de samenwerking op en brengen vraag en aanbod bij elkaar.”

Autonomie
Sport en beweging is het meest belangrijke vak op school, vinden Jeroen en Anne. “Sporten is niet alleen goed voor de gezondheid, maar juist vooral ook voor de algehele ontwikkeling. In de klas heb je je eigen plekje, in de gymzaal niet. Je leert er omgaan met regels, hoe je met anderen om moet gaan en met jezelf. Ons doel is om de kinderen zo te leren overleven in de maatschappij.” Kinderen op het speciaal (voortgezet) onderwijs groeien vrij geïsoleerd en beschermd op. Met veel volwassenen om zich heen die voor en met hun beslissingen nemen. Een groot verschil met de manier waarop valide kinderen opgroeien. “Door de kinderen inspraak te geven in de activiteiten en ze de ruimte geeft om hun talenten te ontdekken, geef je ze een stukje autonomie. Bovendien geeft succesbeleving vorm aan de eigen identiteit.”

Uitdaging
Het leren kennen en herkennen van jezelf is een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling van een kind. “Want als je je eigen lijf niet goed kent of nooit fysiek bent uitgedaagd, hoever is dan jouw ontwikkeling en hoe ga je dan met jezelf en een ander om? Sport en beweging is bij uitstek de manier om samen de grens op te zoeken en te kijken of die verlegd kan worden.” Binnen de schoolomgeving wordt hier veel aandacht aan besteed, maar ook na school is ruimte voor zelfontplooiing belangrijk. Ook doordat speciaal onderwijs een regionale functie heeft, valt het voor minder valide kinderen en jongvolwassenen niet altijd mee om een passende sport te vinden. “Omdat de vraag nu eenmaal relatief klein is en de beperkingen van uiteenlopende aard zijn, is het aanbod kleiner dan in de reguliere sector. Er zijn best veel sporten waarvan er weinig mogelijkheden in de buurt zijn. Dan is het soms best een uitdaging om een sport te vinden die aansluit bij de wensen en potentie van een kind.” De afgelopen jaren hebben Jeroen en Anne, zowel vanuit hun rol als docent als buurtsportcoach, het aanbod in kaart gebracht en samenwerkingen opgezocht. “Om het sporten in de vrijetijd te stimuleren organiseren we op én na school met zo’n 23 sportverenigingen uit de regio regelmatig kennismakingslessen.”

Special Sports Xperience
Onbekend maakt onbemind, terwijl er zoveel te ontdekken valt. Om de mogelijkheden op een laagdrempelige manier onder de aandacht van de leerlingen en de ouders of verzorgers te brengen, organiseren Jeroen en Anne jaarlijks een Special Sports Xperience op de mytylschool Gabriël of de Hub. Na de afgelasting door COVID-19 kan het sportfestival, dat honderden leerlingen en ruim twintig sportverenigingen trekt, op 3 november 2021 weer doorgaan. “Het mes snijdt aan twee kanten; je geeft de sportverenigingen een podium en de kinderen maken laagdrempelig kennis met een sport. Van voetbal, rolstoeltennis en hockey tot paardrijden of kanoën in een groot zwembad. Het is voor ouders en kinderen een stukje bewustwording van de mogelijkheden en je hoopt dat ze aansluiten bij een vereniging.” Door de actieve dubbele rol die Jeroen en Anne met veel passie voor de sport en hun leerlingen uitvoeren, zijn er G-teams ontstaan bij kickboks-, dans- en atletiekverenigingen. “Een G-team zou eigenlijk een volwaardig onderdeel van elke vereniging moeten zijn. Met vrijwilligers die feeling hebben met de doelgroep en zonder uitzondering trainen op dezelfde tijden en banen als de reguliere teams. Zo creëer je inclusiviteit.”

Heb je een vraag als (aankomend) sporter of vereniging?
Neem dan contact op met onze buurtsportcoaches:
Anne Meijer, emailadres
a.meijer@hubnoordbrabant.nl
Jeroen Leenders, emailadres j.leenders@mytylschool-gabriel.nl

Meer informatie over sporten met een beperking en passende activiteiten in de gemeente ’s-Hertogenbosch vind je op www.unieksportenbrabant.nl .

Terug naar nieuwsoverzicht Aanbevolen berichten

KPN Voetbalvriendendag groot succes!

Met geleende handbike ontdekte Bas nieuwe passie

Jochem Leemans: "Denk in oplossingen!"

Zoeken
De website wordt doorzocht
Sluit zoeken×