Direct door naar content
Modemerken worden steeds inclusiever afbeelding nieuwsbericht

Modemerken worden steeds inclusiever

12 januari 2022

Vrouwen en mannen met een beperking waren lang niet in beeld bij de grote modemerken. Daar is de laatste jaren duidelijk verandering in gekomen. Steeds vaker worden modellen met een prothese of in een rolstoel gevraagd als catwalkmodel of voor in campagnes. Dat is mooi, want zo kun jij je ook veel meer in de moderne mode herkennen. Helemaal mooi is dat ook steeds meer modemerken aan inclusiviteit werken met speciale kledinglijnen voor mensen met een beperking.

De eerste keer dat een model met een beperking op een catwalk stond was in 1999. Het was het merk McQueen dat de geamputeerde atlete en model Aimee Mullins voor een show vroeg. Daarbij liep zij met een houten been over het podium. Dat was niet zomaar een houten been: ze waren gesneden uit essenhout als Victoriaanse knielaarzen met een hak, een puntige teen en versierd met wijnranken en bladeren. McQueen liet zo zien dat een prothese ook een bijzonder modestuk kan zijn. Hieronder kun je zien hoe gaaf die houten protheses eruit zagen:

Model in rolstoel

Na Aimee volgden nog vele andere modellen met een beperking in modecampagnes. Een van de eerste winkelketens die een model met een beperking liet zien was het Britse Debenhams. In 2010 was Shannon Murray in haar rolstoel te zien in de reclames van de warenhuisketen.

Aangepaste kleding

Behalve modellen met een beperking gaan sommige merken ook nog een stap verder met aangepaste kleding. Tommy Hilfiger is een van de kartrekkers van de aangepaste mode voor de groep mensen die lange tijd over het hoofd is gezien. In 2017 lanceerden zij Tommy Hilfiger Adaptive, waarbij slimme oplossingen waren bedacht. Zo hadden ze een blazer ontworpen met magnetische sluitingen zodat je geen hulp nodig hebt bij het aankleden.

Ontwerpers met een beperking

Voor dat soort goede ideeën worden ook steeds vaker ontwerpers met een beperking gevraagd. Zij weten als geen ander waar een kledingstuk aan moet voldoen om het geschikt te maken. Een goed voorbeeld daarvan is Christina Mallon, zij heeft de spierziekte ALS en daardoor tegen beperkingen van kleding en andere dagelijkse producten aan. “Ik ben niet beperkt door de spierziekte die ik heb, maar door het ontwerp van heel veel dingen. Toen mensen producten en ervaringen ontwierpen, hebben ze helemaal nooit gedacht aan mensen met een beperking gedacht”, zei ze in een video.

Ze ontwierp daarom een eigen kledinglijn met kledingstukken die ze zelf kan aan en uittrekken. Daarmee wilde ze laten zien hoe de grote kledingmerken het kunnen aanpakken om kleding toegankelijk te maken. Zo zitten er extra lange linten aan een broek om die omhoog te trekken met je tanden en ze heeft een jurk ontworpen die zichzelf met lucht vult en zo langzaam om je lichaam trekt.

In deze inspirerende video leer je meer over Christina:

Bron: FashionUnited.nl 

Foto: Tommy Hilfiger Adaptive

Terug naar nieuwsoverzicht Aanbevolen berichten

Purmerend zorgt met Uitleen voor meer vrijheid

Hoe inclusief is jouw sportclub? Doe de check!

Tamara kan weer zelf op pad dankzij leenfiets