Direct door naar content
Nordic Walking is meer dan met stokken lopen afbeelding nieuwsbericht

Nordic Walking is meer dan met stokken lopen

27 January 2022

Bij sport denk jij misschien snel aan intensief trainen. Maar je hoeft helemaal niet te zweten en moe te worden om goed bezig te zijn! Ook op een rustiger tempo kun je een beweegvorm vinden die bij jou past. Nordic Walking is zo’n laagdrempelige activiteit waarmee je op je eigen intensiteit lekker bezig kunt zijn. En doordat je met de stokken je armen ook actief gebruikt, is deze wandelvorm een complete workout voor veel meer dan alleen je benen.

Nordic Walking is alweer enige jaren terug overgewaaid uit Scandinavië, vandaar ook ‘Nordic’. In Nederland zie je ook steeds vaker wandelaars met stokken lopen op straat en in de natuur. Doordat de belasting op je lichaam bij deze activiteit vrij laag is, wordt Nordic Walking ook steeds vaker beoefend door mensen met allerlei beperkingen. Bijvoorbeeld als je door een chronische aandoening minder energie hebt of veel pijn aan je gewrichten hebt is dit een goede optie om te proberen.

Focus op arminzet

Het wordt nog wel eens omschreven als ‘wandelen met stokken’, maar Nordic Walking is veel meer dan dat. Door de focus op de arminzet gebruik je veel meer spieren dan bij ‘gewoon’ wandelen. Natuurlijk gebruik je je beenspieren bij het stappen, maar ook je armen en je buikspieren worden aangesproken. Ongemerkt train je zo ook je hele houding. Door het gebruik van de stokken ontzie je bovendien ook je gewrichten.

Onder begeleiding van een fysio

Fysiotherapeuten raden deze actieve variant van wandelen ook vaak aan als onderdeel van de behandeling van lichamelijke klachten aan de wervelkolom, heupgewrichten, knie en enkel. De stokken zorgen namelijk dat je veel meer stabiliteit ervaart. Als je door een lichamelijke beperking of chronische aandoening last hebt van je aanhechtingen of gewrichten is dit dus misschien voor jou ook een optie. Veel fysiotherapiecentra hebben daarom ook Nordic Walking-aanbod opgezet waarbij je onder begeleiding op pad gaat. Zo leer je ook hoe je de stokken goed gebruikt en voorkom je overbelasting.

Sluit je aan bij een groep

Tijdens een Nordic Walking-tocht zul je merken dat het meebewegen iets meer energie kost. Je hartslag kan ook net een stukje hoger uitkomen dan bij wandelen zonder stokken. Dat is ook niet vreemd als je weet welke spieren je allemaal traint. Je armen en rompspieren worden namelijk ook gelijk lekker meegenomen. Behalve dat het dus een totale workout is, moet je niet vergeten dat Nordic Walking vooral heel erg gezellig is. Kijk in de sportzoeker daarom eens naar een leuke Nordic Walking-groep bij jou in de buurt.

Met visuele beperking

Nordic Walking is geschikt voor allerlei lichamelijke beperkingen. Zo kun je door de extra steun van de stokken ook perfect opnieuw leren lopen met een prothesebeen. Het is bovendien ook geschikt om te doen als je blind of slechtziend bent. Net als bij het hardlopen doe je dat dan met een buddy. Je wandelt dan naast elkaar of door een rood lint om de polsen of bovenarmen met elkaar te verbinden. Bij Running Blind weten ze hier alles over en kunnen ze je ook aan een buddy koppelen als je dat wil proberen.

Meer weten? Kijk dan op de pagina over Nordic Walking voor alle informatie en aanbod bij jou in de buurt.

Terug naar nieuwsoverzicht Aanbevolen berichten
Programma van:
Partners: