Direct door naar content
Echt! Het helpt om meer te gaan bewegen als je een chronische longaandoening hebt. afbeelding nieuwsbericht

Echt! Het helpt om meer te gaan bewegen als je een chronische longaandoening hebt.

01 oktober 2017

Zonder longaandoening moeten sporters vaak al naar adem happen als ze fanatiek aan het sporten zijn. Hoe zit dat dan als je bijvoorbeeld een longaandoening als COPD hebt, of longfibrose?

Jij weet als geen ander hoe het is om benauwd te zijn. En nee, je wilt het natuurlijk niet nog benauwder krijgen door te gaan sporten. Maar gelukkig hoeven long- en ademhalingsklachten geen belemmering te zijn om meer te gaan bewegen. Sterker nog, met de juiste training kun je juist heel veel baat bij hebben bij bewegen.

Hoe dat zit? Sporten en bewegen zorgt ervoor dat de zuurstofopname in de spieren wordt verhoogd. En regelmatig bewegen heeft natuurlijk een positieve invloed op je gezondheid in het algemeen: het verbetert je conditie en helpt je ook nog eens om je sociale contacten te vergroten. Redenen genoeg om over die drempel te gaan en te beginnen.

Sporten en bewegen hebben een positief effect op de klachten en het verloop van de meeste longziektes. Uit onderzoek, onder meer onder mensen met COPD, blijkt dat lichamelijke activiteit een goede uitwerking heeft, ook al beperkt de kortademigheid de intensiteit van de inspanning. Veel deelnemers hebben minder last van kortademigheid en vermoeidheid als ze gaan trainen. Ook hun emotioneel functioneren verbetert. Bovendien hebben ze het gevoel meer controle te hebben over hun ziekte.

Veel onderzochte programma’s bestaan uit duurtraining, waarbij de patiënten op flink tempo gaan wandelen en fietsen. Hierdoor worden ze fitter. Muziek bij het trainen zorgt voor extra positieve resultaten. Want ja, muziek heeft ook invloed op je stemming en doorzettingsvermogen! Behalve duurtraining blijkt ook krachttraining heel goed te werken. Vooral voor mensen die tijdens duurtraining veel last hebben van kortademigheid, kan krachttraining een goed alternatief zijn. Bovendien heeft krachttraining als extra voordeel dat het de spiersterkte verbetert. Het meest ideale is natuurlijk als je zowel aan kracht- als aan duurtraining doet.

Wat kun je doen?
Heb jij een longaandoening en wil je je uithoudingsvermogen verbeteren? Wandelen, joggen of zwemmen maar ook golf, badminton of fitness zijn dan goed voor jou. Oefeningen die de rompspieren en de armspieren trainen, zijn een goede aanvulling, omdat ze helpen de ademhalingspieren te versterken.

Voor mensen met ernstige klachten, voor wie intensief bewegen niet haalbaar is, zijn er veel andere activiteiten mogelijk. Denk aan bijvoorbeeld zittende oefeningen, Tai Chi en lenigheidsoefeningen.

Als je langere tijd geen beweegactiviteiten hebt gedaan, begin daar dan op een rustig tempo mee. Start met 10 minuten bewegen per dag, en voeg hier elke dag een paar minuten aan toe. Je kunt de 30 minuten dan in één keer achter elkaar uitvoeren of je kunt het half uur verdelen over de hele dag, bijvoorbeeld ’s ochtends 15 minuten wandelen, dan 10 minuten tuinieren en nog 5 minuten op de fiets. Meer en langer mag natuurlijk ook.

Tips
Tot slot nog een paar goede tips om het sporten en bewegen ook vol te houden:

  • Kies een activiteit die je leuk vindt en die bij je past;
  • Vooral in het begin zal je het gevoel hebben te weinig zuurstof te hebben. Rustig beginnen en opbouwen is erg verstandig;
  • Als je het spannend vindt om alleen te sporten, zoek dan een maatje of begeleiding.
×