Direct door naar content
Sporten met een stoma? Begin met de buikspieren! afbeelding nieuwsbericht

Sporten met een stoma? Begin met de buikspieren!

10 oktober 2017

Wie een stoma heeft gekregen, heeft misschien de neiging om de buikspieren te ontzien. Het is toch een beetje een zwakke plek geworden, een plek die je wil beschermen. Toch kun je met een stoma prima sportief bewegen. Sterker nog, buikspieroefeningen zijn heel belangrijk! Ontzie je buik niet, maar doe oefeningen en maak hem sterker.

Eerst een stukje anatomie. De buikwand kun je zien als een korset dat de boel stevig bij elkaar houdt. Dat kunnen die spieren alleen maar goed doen als ze niet te slap zijn. Heb je zwakke buikspieren, dan moet die stevigheid ergens anders vandaan komen, bijvoorbeeld uit je rug. En door het extra werk van je rug, kun je lage rugklachten krijgen. Heb je een stoma, dan vormt die samen met de operatielittekens sowieso een zwakke plek in het ‘korset’ van spieren. Dus moeten je buikspieren extra sterk zijn.

Je hebt verschillende soorten buikspieren en die kun je trainen met verschillende soorten oefeningen. Bovendien moet je goed in de gaten houden welke spieren je meer kunt belasten dan anderen. De stoma is veelal aangelegd op de rechte buikspieren. Het is belangrijk dat er op deze spier niet te veel druk komt te staan, waardoor je bijvoorbeeld last krijgt van pijn rondom je stoma na het sporten. Het is goed om juist de schuine buikspieren te trainen om zo de buikwand sterker te maken.

Dat doe je bijvoorbeeld met de schuine crunch, maar er zijn meer oefeningen geschikt voor. En voor versterking van de gehele buikwand is het arsenaal aan oefeningen al helemaal uitgebreid. Er zijn er veel meer dan de bekende sit-ups en de ‘abdominal crunch’. Op de website van Stichting Stomaatje zijn vrijwel alle mogelijke oefeningen op een rij gezet. Kijk ze door en kies wat voor jou werkt.

De buikspieren zijn dus van belang als je wilt bewegen nadat je een stoma hebt gekregen, maar gun je lichaam na de operatie wel de mogelijkheid om te herstellen. Er is toch gesneden in je buik, herstel kost tijd. Tillen en kracht zetten kan de eerste 6 à 8 weken best pijnlijk zijn. Forceer niet, want loop je een breuk in de buikwand op, en dan is sporten of bewegen er voorlopig helemaal niet bij.
 

×

Zoeken