Direct door naar content
Dit trek je aan als je buiten gaat sporten. Helemaal als je een dwarslaesie hebt! afbeelding nieuwsbericht

Dit trek je aan als je buiten gaat sporten. Helemaal als je een dwarslaesie hebt!

15 oktober 2017

De zomer is ten einde, de herfst is echt ingetreden. De nachten worden kouder, het weer wordt onbestendig en het is koud, nat en guur. Toch kan buiten sporten in de herfst heerlijk zijn, als je er wat kleding en materiaal betreft maar op voorbereid bent. En bij mensen met een dwarslaesie zijn er dan net een paar extra dingen om goed op te letten.

Dat koelere weer heeft voor een sporter zeker ook voordelen. In de kou verbrand je namelijk met het doen van dezelfde training meer calorieën dan in de zomer. Bovendien is sporten in de kou goed voor je weerstand en maak je endorfine aan. En dat laatste is dan weer een heel goed hulpmiddel om je goed te voelen en niet in een winterdip te belanden.

Een goede kledingkeuze is belangrijk als je buiten gaat sporten, dat geldt voor iedereen. Tijdens koude en natte dagen moet je even goed nadenken wat je aantrekt. Trek je te weinig of te dunne kleding aan, dan krijg je het snel koud. Te veel kleding is ook niet goed, omdat je het dan te warm krijgt en te veel gaat zweten. Het drielagensysteem is handig om in je achterhoofd te houden, omdat je dat met een dikkere of dunnere laag ook altijd kan aanpassen aan het jaargetijde of weertype.

Het drielagensysteem op een rij:

  • Laag 1: onderkleding
    De eerste laag is bedoeld voor de vochtafvoering. Deze kleding zit daarom ook strak op je lichaam. Je moet hierbij denken aan thermoshirts van speciaal materiaal, dat ervoor zorgt dat het zweet snel wordt afgevoerd. Op die manier koel je niet onnodig af tijdens het sporten. Een belangrijke functie van deze eerste laag is ook de isolatie van je lichaam.
  • Laag 2: (hardloop)shirt en broek
    De tweede laag zorgt dat je je warmte ook vasthoudt en dat overtollige warmte wordt afgevoerd. Voor deze laag is het belangrijk dat je een goed shirt aantrekt met lange of korte mouwen. Deze shirts hebben de eigenschap dat ze warmte reguleren en vochttransport mogelijk maken. Vergeet ook niet een goede broek aan te trekken. Een speciale wintertight is bijvoorbeeld van iets dikkere stof gemaakt met een soort voering aan de binnenkant, waardoor de wind er niet zomaar doorheen blaast.
  • Laag 3: Beschermende laag

De derde laag heb je in de zomer niet nodig, maar zeker in de winter en herfst als het koud is of regent is dit een goede bescherming. Een sportjack ademt en beschermt je tegen wind en water. Een goed jack is waterdicht en voert het zweet af naar buiten.

Heb je een dwarslaesie en ga je op pad met de rolstoel of de handbike, dan zijn er enkele punten die nog wat extra aandacht verdienen. Mensen met een afwezig gevoel onder hun dwarslaesie ervaren bijvoorbeeld geen pijn, waardoor het voorkomen van en alert zijn op druk- of schuurplekken van de huid wat extra aandacht nodig heeft. En een vochtige huid is hiervoor nog net iets gevoeliger, iets om rekening mee te houden in de regen. Pas ook een beetje op wanneer de tempraturen echt omlaag gaan. Als de huid geen temperatuur kan waarnemen kan deze ook makkelijker afkoelen en bevriezingsverschijnselen oplopen. Dan is ook rillen, wat voor een zekere warmteproductie kan zorgen, niet meer mogelijk. Nog een goede reden dus om de gevoelloze lichaamsdelen goed warm aan te kleden.

Bij een hoge dwarslaesie kan naast de temperatuursensatie ook nog eens de temperatuurregulatie verstoord zijn. Dat betekent dat het lichaam niet goed in staat is de bloedsomloop naar de huid en andere organen te reguleren en de lichaamstemperatuur op peil te houden. Onderkoeling (of oververhitting in warmte) ligt dan op de loer. Ook daarom geldt dus; kledingkeuze is essentieel! Buiten sporten kan prima, maar wel met een zorgvuldige voorbereiding.

×