Direct door naar content
Goed nieuws! Je mag lekker los gaan op dingen als kaas, vlees, vis en zuivel. Waarom? Omdat je eiwitten nodig hebt. afbeelding nieuwsbericht

Goed nieuws! Je mag lekker los gaan op dingen als kaas, vlees, vis en zuivel. Waarom? Omdat je eiwitten nodig hebt.

16 oktober 2017

Wil je lekker sporten en bewegen en daar optimaal van genieten, dan moet je lichaam ook de gelegenheid krijgen om te herstellen. Eiwitten zijn daarbij van groot belang. Ze zijn namelijk als geen ander in staat om je spieren te herstellen en je snel weer goed te doen voelen.

En wat blijkt? mensen met een verlamming of volledige rolstoelgebondenheid, hebben in de regel nog wel iets meer eiwitten nodig dan anderen. Dus een bakje magere yoghurt, regelmatig een stukje mager vlees of een visje bij het warm eten, zeker doen!

Maar waarom hebben mensen die niet meer in staat zijn om al hun spieren te gebruiken, nu nog iets meer eiwitten nodig? We leggen het je uit. Of beter gezegd; sportarts Paul Grandjean van Sportmedisch centrum Orbis Sport uit Sittard-Geleen en revalidatiecentrum Adelante legt het uit. Let op, want het is best even een technisch verhaal!

Spieren hebben eiwitten nodig om goed te kunnen functioneren. Gebruik je je spieren lang niet, dan neemt ook de aanmaak van spiereiwitten af.  Bij mensen die bijvoorbeeld door een verlamming bepaalde spieren niet meer kunnen aansturen, ontstaat er een afname in de aanmaak en toename in de afbraak van spiereiwitten, met een snel verlies aan spiermassa tot gevolg”, legt Grandjean uit. “Deze afname in lokale spiermassa kan niet worden tegengegaan door extra eiwitinname, want de specifieke prikkels die afkomstig zijn van spiergebruik en zorgen dat de eiwitten worden gebruikt, ontbreken.”

Dus….wat extra eiwitten tot je nemen heeft weinig zin? Nee, dat heeft het wel! De arts legt het uit: “De prikkels mogen dan ontbreken, de (basis)eiwitbehoefte voor de overgebleven inactieve spiermassa blijft gewoon bestaan. Omdat in het algemeen inactiviteit leidt tot verminderde  aanmaak van spiereiwitten na inname van eiwitten uit de voeding, kan deze inactieve spiermassa er voor zorgen dat de behoefte aan voedingseiwitten zelfs hoger ligt dan bij iemand zonder verlamming of andere beperking in spiergebruik!”

Kortom: hoewel extra eiwitinname tegen afname van spiermassa geen zin heeft, kan de behoefte aan eiwitten van het lichaam bij iemand die niet alle spieren kan gebruiken, heel goed groter zijn dan bij een ander. “Het advies voor mensen vanaf 65 jaar is sinds enkele jaren ook geen dagelijkse eiwitinname van 0,8 gram per kilogram lichaamsgewicht meer, maar 1,0 tot 1,5 gram. Ik zie genoeg argumenten om dezelfde eiwitbehoefte te adviseren bij mensen met een halfzijdige verlamming, dwarslaesie of rolstoelgebondenheid.”

Yoghurt, maar ook andere zuivel zoals kwark, karnemelk en kaas zijn prima eiwitrijke producten en hetzelfde geldt voor veel soorten vlees en vis als makreel, zalm, forel, tonijn en kabeljauw. Benieuwd naar meer eiwitrijke producten en meer informatie over de effecten ervan op het lichaam? Op de website van het voedingscentrum vind je er alles over.

×

Zoeken