Direct door naar content
Wist jij dat je met sporten een groot verschil uit kunt maken als je diabetes hebt? afbeelding nieuwsbericht

Wist jij dat je met sporten een groot verschil uit kunt maken als je diabetes hebt?

22 oktober 2017

Als jij diabetes hebt kun je veel, zolang je je bloedsuikerspiegel maar onder controle houdt. Want dat is het probleem bij diabetes: de suiker in het bloed is uit balans omdat het lichaam te weinig insuline aanmaakt. En dat hormoon regelt nu juist de hoeveelheid suiker in het bloed. Je moet dat als diabetespatiënt goed in de gaten houden en op niveau houden. Doe je dat, dan kun je heel veel sporten doen en heeft sport en beweging zelfs een positieve werking op je klachten.

Hoe dat werkt? Nou, zo: Met sportief bewegen verbruik je glucose en daalt dus de suikerspiegel in je bloed. Sommigen diabetici hebben daardoor zelfs minder insuline of tabletten nodig. Hoe langer en vooral ook hoe intensiever je beweegt, hoe meer glucose je verbruikt. Bij een verhoging (of verlaging) van lichamelijke inspanning moet je dus wel je suikerspiegel nóg nauwkeuriger in de gaten te houden en zo nodig je voeding, je insulinedosis of het aantal tabletten aan passen. Wederom dus zelfcontrole en zelfregulatie. Bij intensief bewegen is dat essentieel. Heb je daar nog niet heel veel ervaring mee, vraag hierbij dan vooral advies aan je arts.

Voldoende beweging bij diabetes moet je dus eigenlijk niet zien als een opgave, maar als een belangrijk medicijn. Begin je net, dan is het belangrijk om frequentie, duur en intensiteit zorgvuldig op te bouwen naar minimaal een half uur per dag. En dit half uur kan desnoods in kleinere stukjes worden opgedeeld. Elke dag bewegen mag, maar af en toe een rustdag is niet verkeerd. Activiteiten als wandelen, fietsen en zwemmen zijn uitstekend en wil je meer omdat je ook meer aankan, dan zijn eigenlijk heel veel sporten mogelijk.

Bij regelmatig sporten en bewegen is er nog iets om goed op te letten en wat de meeste mensen met diabetes wel kennen: een hypo. Je bloedsuikerspiegel daalt tot onder een acceptabele grens en je krijgt last van zweten, trillen, duizeligheid en hoofdpijn. Neem dan vooral snel iets met suiker tot je, zoals een suikerrijk drankje of een aantal tabletten druivensuiker.

Een aantal tips op een rij:

  • Bouw duur, intensiteit en frequentie geleidelijk op.
  • Een half uur per dag actief bewegen is een gezond streven.
  • Vertel je begeleider/medesporter over je diabetes.
  • Doe in het begin en zeker bij intensieve lichaamsbeweging goed aan zelfcontrole.
  • Pas op basis van zelfcontrole je voeding en insuline of tabletten aan.
  • Sport nooit met te lage of te hoge bloedglucosewaarden.
  • Zorg dat je snel opneembare suikers bij je hebt (bijvoorbeeld dextro, frisdrank, sinaasappelsap, HyPower).
  • Controleer regelmatig je voeten op wondjes (door diabetes kunnen bloedvaten en zenuwen in benen en voetenbeschadigd raken en voel je beschadigingen minder goed).
  • Spuit bij voorkeur niet in lichaamsdelen die bij de sport actief zijn.
  • Vergeet vooral niet te genieten!
×

Zoeken