Direct door naar content
Ga met Spina Bifida de pijn te lijf afbeelding nieuwsbericht

Ga met Spina Bifida de pijn te lijf

13 november 2017

Spina Bifida, oftewel een open rug, heeft effect op je maag en darmen. En als je in een rolstoel zit, verbrand je sowieso minder calorieën. Dat helpt niet echt bij het verwerken van je voedingsstoffen. Daarom is het belangrijk om juist te gaan sporten, want door beweging stimuleer je je darmstelsel waardoor je ook pijnklachten te lijf gaat.

Als je Spina Bifida hebt is het belangrijk
om je hele leven actief te blijven sporten. Overgewicht ligt juist bij deze aandoening op de loer. Daarom is het verstandig om een duursport te doen, zoals handbiken of zwemmen. Daar verbruik je veel calorieën mee.

Maar je kunt nog veel meer doen. Met Spina Bifida ben je heel goed in staat om aan rolstoelbasketbal, rolstoelhockey, rolstoeldansen en rolstoeltennis te doen. Of op de sportschool een combinatie te doen van kracht- en conditietraining Krachtoefeningen hebben namelijk een positief effect op pijnklachten. Daar is Miriam, geboren met Spina Bifida, het levende bewijs van.

“Ik kreeg last van enorme buikpijn. Na veel onderzoeken concludeerden de artsen dat ik het prikkelbare-darmsyndroom (PDS) heb. Daar is geen behandeling voor. “Je moet er maar mee leren leven’, kreeg ik te horen.” Maar haar buikpijn werd steeds extremer. “Ik slikte zestien tabletten per dag en ik kon nog geen vijf minuten zitten of ik schreeuwde het al uit van de pijn. Dan ging ik maar weer liggen. Vaak heb ik toen gedacht: voor mij hoeft het niet meer.”

Die loodzware periode heeft voor Miriam vijf maanden geduurd. Toen kwam het sporten in beeld. “Bij ons in het appartementencomplex staan hometrainers in de sporthoek bij de lift. Ik heb er vaak naar gekeken en dacht dan ‘wat moet je daar nou mee’. Toch ben ik op een dag op de handbike-hometrainer gaan fietsen. Dat gaf me een enorme kick, dus ik bleef dat doen. Zo’n twee jaar geleden ben ik gaan sporten bij een sportschool. Ik merkte al gauw dat sporten letterlijk wonderen voor mij doet. Al heel snel werd de buikpijn minder en in overleg met de artsen heb ik de medicatie afgebouwd.”

En nu? Nu gebruikt Miriam bijna geen medicijnen meer en heeft ze praktisch geen buikpijn. En ze is echt niet alleen maar in de sportschool te vinden. “Als het mooi weer is, trek ik er met mijn handbike op uit. Deze levenshouding heeft me door die loodzware tijd van heftige buikpijn heen geholpen.”

Jij kunt ook advies vragen bij een sportarts of fysiotherapeut. Deze specialisten kunnen voor jou een op maat gemaakt schema maken om jou fitter te maken. Dat maakt het ook leuker! Benieuwd welke sport je bij jou in de buurt kunt doen? Je vindt het hier.

Bron: www.siza.nl

×