Direct door naar content
Reizen met een rolstoel: deze vader bedacht iets fantastisch afbeelding nieuwsbericht

Reizen met een rolstoel: deze vader bedacht iets fantastisch

18 november 2017

Reizen met een rolstoel is de hel. Denk je dat een hotel rolstoelvriendelijk is, stuit je toch nog op een onverwachte trap. Sebastien Archambeaud besloot daar een einde aan te maken. Toen zijn zoon werd gediagnostiseerd met een spierziekte, maakte hij een boekingssite met B&B’s, hotels en guest houses waar je écht zo naar binnen rolt.

‘Tijdens vakanties met het gezin kwam ik erachter hoe moeilijk het was om plekken te vinden die geschikt en toegankelijk waren voor mijn zoon, én die aan onze behoeften voldeden.’ Daarom besloot Sebastien met behulp van zijn jarenlange zakenervaring het bedrijf Handiscover op te zetten. Op deze website vind je accommodaties in 53 verschillende landen die toegankelijk zijn voor iedereen met een beperking. Eindelijk kunnen heel veel mensen genieten van een vakantie zonder zorgen.

‘Ik begon ermee als een non-profit project. Toen realiseerde ik me dat als ik iedereen over de hele wereld van dienst wil zijn, het een vrij kostbaar project zou worden. Daarom trok ik grote investeerders aan, zoals de IKEA family foundation. Het voelt alsof we echt iets goeds neerzetten nu anderen ons daarbij ondersteunen.’

‘Het was mijn doel om het grootste probleem onder reizigers met een beperking op te lossen: en dat is het gebrek aan goede of eerlijke informatie op booking websites. Het rolstoelicoontje wordt te vaak gebruikt om toegankelijkheid te benadrukken, alleen is er geen internationale standaard waar het gebruik van dit icoontje aan moet voldoen. Als je het symbool ziet op een site, dan betekent het vaak dat de eigenaar van een B&B of hotel zelf vindt dat ze wel toegankelijk zijn. Dat betekent niet perse dat ze zo beoordeeld zijn. Zo stuit je met een rolstoel nogal eens op problemen.’

Daarom heeft Handiscover alle deelnemende B&B’s, hotels en guest houses een uitgebreide vragenlijst laten invullen. Zo kunnen de accommodaties in drie categorieën worden ingedeeld. ‘De eigenaar bepaalt niet in welke categorie ze worden ingedeeld. Dat bepalen wij aan de hand van de vragenlijst. Het komt vaak voor dat iemand een accommodatie volledig geschikt acht voor iedereen met een beperking. Het kan dan wel zijn dat ze een oprijhelling hebben in plaats van een trap. Maar als dan blijkt dat je alsnog twee treden op moet om in de douche te komen, dan heb je daar niet veel aan.’

Precies om die reden staan er overal foto’s van de betreffende accommodatie. Reizigers kunnen zo van te voren het hele gebouw zien: de ingang, het toilet, de slaapkamer en de keuken. Want een foto zegt nou eenmaal meer dan duizend woorden. ‘Dankzij de foto’s kunnen mensen nog beter beoordelen of een plek aan hun behoeften voldoet of niet.’

Wat ook belangrijk is, zijn alle reviews die gasten achterlaten op de site. Met die ervaringen kunnen anderen weer hun voordeel doen. Eindelijk kun je stressvrij op vakantie. In plaats van gestrester terug te komen!

Bron: www.wheel-life.org

×