Direct door naar content
Waarom krijgen we nou écht spierpijn na het sporten? afbeelding nieuwsbericht

Waarom krijgen we nou écht spierpijn na het sporten?

06 december 2017

Het kan al lastig genoeg zijn om je een nieuwe sportroutine eigen te maken. En waarom moet je dan ook nog eens gekweld worden door steken in je zij als je aan het sporten bent? De wetenschap heeft nog niet alle antwoorden. Maar er is wel goed nieuws: hoe vaker je traint of je oefeningen doet, hoe minder last je krijgt van dit soort irritante pijntjes.

Waarom er zo iets als spierpijn bestaat?
Al zolang mensen spieren hebben, hebben ze last van spierpijn. En wetenschappers weten niet eens precies waar die pijn vandaan komt. Maar theorieën hierover zijn er wel genoeg: het zou te komen als je te weinig water hebt gedronken, of als je niet genoeg zouten zoals natrium, kalium of chlorides in je lichaam hebt. Of omdat je niet genoeg gerekt en gestrekt hebt als warming-up. Wie weet komt het wel door het warme of juist te koude weer. Voel je ‘m al aankomen? We weten het gewoon niet! Stretchen kan zeker helpen om een overbelaste spier te kalmeren, maar of het spierpijn kan voorkomen: niemand die het met zekerheid kan zeggen.

Het meest waarschijnlijke is, dat wanneer je spieren moe worden, ze ongecontroleerde samenknijpingen maken. Dat is niet iets waar je voorzorgsmaatregelen tegen neemt als het gebeurt, maar je kunt dit wel in je achterhoofd houden: neem pas op de plaats en neem rust zodra dat nodig is. Het enige wat we wel weten is hoe vaker je traint, hoe fitter je wordt en hoe minder snel je spieren moe worden.

Maar waar komen dan die steken in je zij vandaan, wil je nu misschien weten? De meeste wetenschappers denken daar wel hetzelfde over. Een steek in je zij is een kramp in je middenrif, het punt waar je longen zich met lucht vullen. Het kan zijn dat door het constante gedein, bijvoorbeeld als je aan het rennen bent of op een paard zit, spasmes in je middenrif kan veroorzaken. Vaak krijg je er last van als je een volle maag hebt. Ook hier geldt: vertraag je tempo zodat je ademhaling langzamer en dieper wordt. Een kleine troost: ook getrainde atleten hebben hier van tijd tot tijd last van. Denk dus niet dat je een mietje bent.

Voor sommigen is dit misschien ook een bekend verschijnsel: jeukende benen. Als je net met sporten begint, kun je overvallen worden door een hardnekkige jeuk op je benen, of je borst of op je middenrif. Dat heeft alles te maken met je doorbloeding. Je bloedvaten, inclusief je kleine haarvaatjes, zetten zich uit. De omliggende cellen worden daardoor gestimuleerd, en dat geeft in je hersenen het signaal dat je jeuk hebt. Ook hiervoor geldt: echt, het wordt beter. De jeuk verdwijnt als je lichaam gewend is om meer inspanning te leveren.

 

Bron: curiosity.com

×

Zoeken