Direct door naar content
Van sporten hoef je echt geen hoofdpijn te krijgen afbeelding nieuwsbericht

Van sporten hoef je echt geen hoofdpijn te krijgen

26 december 2017

Migraine kan dat je leven erg bepalen. Hoe doe je dat met sporten als je bang bent dat je zo maar weer een migraineaanval kan krijgen?

Want op een aanval die gepaard gaat met
bonkende hoofdpijn, misselijkheid en overgevoeligheid voor licht, en waar je zo’n 4 tot 72 uur last van hebt, dat wil je gewoon niet. Migraineklachten zorgen ervoor dat je niet je dagelijkse dingen kunt doen. Wil je weten of jouw hoofdpijn migraine is of een ander soort hoofdpijn, dan kun je daar met een zelftest eenvoudig achter komen.

Als je weet dat je migraine hebt, betekent dat niet dat je niet mag sporten. Het betekent wél dat er dingen zijn waar je rekening mee kunt houden. Vooral duursporten als hardlopen of fietsen zijn prima te doen. Je moet er dan rekening mee houden dat het om duursport op matige intensiteit gaat. Sprinten is minder geschikt, net als sporten op grote hoogte en diepte. Klimmen of duiken: liever niet. Hierbij is de kans groter dat je een aanval uitlokt.

Als je gaat sporten terwijl jij gevoelig bent voor migraine, dan is het belangrijk dat je weet wat bij jou een aanval uitlokt. Dit kun je het beste met een arts uitzoeken. Afhankelijk van die triggers kun je de volgende voorzorgsmaatregelen nemen:

- Zijn flikkerende lampjes jouw trigger? Dan is bijvoorbeeld hardlopen of fietsen over een klein bospaadje geen goed idee. De zon kan schaduwen op het pad werpen die jouw hoofdpijn kunnen uitlokken.

- Krijg je vaak een migraine aanval door de zon? Bedek je hoofd dan met een petje of zorg dat je niet in de felle zon loopt.

- Ontstaat jouw trigger in combinatie met te weinig vocht, let er dan extra goed op dat je voldoende drinkt. Drinken is sowieso goed voor en tijdens het sporten. Zorg dat je goed gehydrateerd blijft en kijk uit met sportdrankjes waar mogelijk cafeïne in kan zitten.

Migraine uit zich bij iedereen weer anders. Het is daarom verstandig om bij een sportarts langs te gaan voor advies over sporten met migraine. Na een sportmedisch onderzoek kan de sportarts je een gericht programma geven zodat je op jouw niveau kan blijven sporten. Een sportmedisch onderzoek klinkt misschien overdreven, maar dat is het niet. Lees hier maar even waarom.

×