Direct door naar content

Goede voornemens? Met deze tips hou je ze wel vol

Goede voornemens? Met deze tips hou je ze wel vol afbeelding nieuwsbericht
01 januari 2018

1 januari is het moment om je goede voornemens in de praktijk te brengen. Wat is jouw goede voornemen voor 2018? Wil je misschien beginnen met sporten, of regelmatiger gaan bewegen? Met deze tips hou je het makkelijk vol.

1. Het begint allemaal met een plan. En vooral: een realistisch doel. Een doel kan zijn om meer gaan sporten, of de sport ontdekken die je leuk vindt door verschillende dingen uit te proberen. Misschien heb je al een sport en wil je er beter in worden door vaker te trainen. Je doel kan ook nog simpeler zijn: fit blijven!

2. Neem niet teveel hooi op je vork. Is je lijstje met doelen te lang? Schrap dan tot je er maximaal drie overhoudt. Dat maakt het overzichtelijk en haalbaar.

3. Zorg dat je doel zo concreet mogelijk is. Wil je meer sporten? Hoe vaak is dat dan? Als dat minimaal twee keer per week is, schrijf dat dan op. Stel ook een realistisch doel: als jij weet dat het voor jou niet haalbaar is om drie keer te sporten, dan is dat te hoog gegrepen.   

3. Schrijf je goede voornemens op en leg ze in het zicht. Plak het briefje op de koelkast of stuur het naar een familielid of goede bekende. Vraag daarbij om je elke maand een reminder met je doel te sturen. Dat motiveert!

4. Knip je doel of voornemen op in kleinere stukjes en stel ook tussendoelen. Iedere keer als je er eentje bereikt kun je jezelf belonen met iets waar je blij van wordt. Of dat nou een nieuw boek is, een bioscoop bezoekje of een (sport)outfit.

5. Slaap wat langer. Goed en veel slapen is niet alleen gezond, het is ook van invloed op de slagingskans van onze goede voornemens, blijkt uit onderzoek van Stanford University. Slapen we te weinig, dan wordt de werking van onze prefrontale cortex verstoord. En die prefrontale cortex, die is verantwoordelijk voor de manier warop we beslissingen nemen, doelen stellen en onze impulsen onder controle te houden. Tekort aan slaap heeft dus geen goede werking op je wilskracht en de kans is groot dat je dan juist gaat snaaien of op de bank hangen.

6. Zoek een maatje die hetzelfde doel voor ogen heeft en werk er samen aan. Dan heb je niet alleen een stok achter de deur als je even geen zin hebt om te sporten, het is ook veel leuker. Een sportmaatje vind je hier. https://www.unieksporten.nl/voor-sporters/maatje

7. Laat je bij tegenslag of een terugval niet uit het veld slaan. Lukt het niet omdat je lichaam toch 'ho!' zegt, probeer het dan later nog eens. Elke dag is een perfect moment om het opnieuw te proberen.

Terug naar overzicht Vind jouw Unieke Sport
×