Direct door naar content
Grieperig of verkouden? Dit moet je weten als je toch wilt sporten afbeelding nieuwsbericht

Grieperig of verkouden? Dit moet je weten als je toch wilt sporten

09 januari 2018

Ja hoor, het is weer zover. Het griepseizoen is aangebroken en we zijn ook weer massaal verkouden. Bij griep is het duidelijk: het komt niet eens in je op om te gaan sporten. Maar wat kun je wel en beter niet aan beweging doen als je verkouden bent?

Griep en verkoudheid zijn uiteraard niet hetzelfde.
Een verkoudheid is een infectieziekte die door verschillende virussen veroorzaakt worden. Deze ziekte kenmerkt zich door moeheid, een loopneus, keelpijn of schorre keel, gezwollen slijmvliezen, oorpijn en hoesten.

Griep is een virusinfectie en wordt veroorzaakt door een bepaald soort virus, namelijk het influenzavirus. Bij griep kun je je echt ziek voelen met rillingen, spierpijn, hoofdpijn en hoesten. Sporten is met griep echt onverstandig. Je lichaam is dan kwetsbaar en je hebt ook alle energie nodig om te herstellen. Sporten helpt daar niet bij.

Ben je minder fit vanwege een verkoudheid, dan kun je twijfelen of het verstandig is om te sporten. Heb je koorts, spierpijn en een verhoogde hartslag dan wordt sporten afgeraden. Het is dus slim om voor je wil gaan sporten even je temperatuur te meten. Je kunt ook heel goed op je gevoel af gaan: voel je je minder fit, dan is het verstandig om bijvoorbeeld iets minder fanatiek in de sportschool te doen.

Een handig ezelsbruggetje om te bepalen of je met een verkoudheid kunt sporten is de 'nek-check'. Met een verkoudheid zonder koorts kun je namelijk wel sporten. Heb je last van ziekteverschijnselen boven de nek zoals neusverkoudheid, oorpijn, keelpijn en geen koorts, ga dan sporten als je wilt maar doe het de eerste twee tot drie dagen wel rustiger aan.

Bij ziekteverschijnselen onder de nek zoals hoesten, kortademigheid, koorts (meer dan 38 graden) en spierpijn in armen en benen, geldt het advies om niet te sporten. Misschien heb je wel eens gehoord dat je het eruit kunt zweten, maar dat is een onzinnig fabeltje.

En wat als je weer beter bent? Ga dan niet gelijk op volle toeren weer trainen. Geef je lichaam een aantal dagen rust om te herstellen, zeker als je koorts hebt gehad. Sportartsen geven als advies de basisregel 'herstel = aantal dagen ziek x 2', oftewel: bij koorts hou je het dubbele aantal dagen dat de koorts heeft geduurd rust. Had je twee dagen koorts, dan kun je pas na vier dagen weer rustig aan gaan sporten.

×

Zoeken