Direct door naar content
John (21) heeft het syndroom van Down en runt een miljoenenbusiness afbeelding nieuwsbericht

John (21) heeft het syndroom van Down en runt een miljoenenbusiness

30 maart 2018

Hoe kom je er op? Downsyndroomsokken, paassokken, sokken voor hondenliefhebbers, trouwsokken en natuurlijk ook sportsokken. John (21, Downsyndroom) wilde iets creatiefs en leuks doen, en heeft nu een miljoenenbusiness. In sokken dus.

'Wat nu?', dacht John toen hij klaar was met school. De New Yorker wist dat hij een bedrijf wilde opstarten. Het feit dat hij geboren was met het Downsyndroom hield hem niet tegen. Hij kwam op het idee om van zijn liefde voor sokken een goed draaiende business te maken. "Ik wilde iets leuks en creatiefs doen," legt hij uit. Dat doet hij nu met zijn vader. In november 2016 bedacht het duo de naam van de onderneming 'John's Crazy Socks' en ontwierp een logo en website. "Ik bedacht ook een slogan," zegt John. "Sokken, sokken en meer sokken."

John's Crazy Socks verkoopt sokken die door andere bedrijven zijn gefabriceerd. John houdt ervan om de sokken uit te zoeken en te verpakken voor verzending. Toen ze van start gingen was de respons gelijk overweldigend. In iets meer dan een jaar tijd hebben ze meer dan 42.000 bestellingen verzonden en 1,4 miljoen euro aan inkomsten binnengehaald. Mark Cronin, de vader van John, schrijft het succes toe aan de toewijding van zijn zoon.

Maar Mark gelooft ook dat het bedrijf succesvol blijft omdat deze onderneming hoop en inspiratie wil bieden. "We geven mensen met een beperking de kans om voor ons te werken. Het toont aan tot welke geweldige dingen deze mensen in staat zijn", aldus Mark.

John's Crazy Socks geeft ook veel terug aan de maatschappij. De onderneming doneert 5 procent van haar winst aan Special Olympics. Het bedrijf ontwerpt ook speciale sokken om andere goede doelen te steunen, zoals bijvoorbeeld autisme. John's Crazy Socks doneert twee dollar van elk paar speciale sokken dat wordt verkocht aan lokale en nationale organisaties.

"We hebben meer dan 1.500 verschillende sokken", zegt John trots. "We hebben sokken waar je van zal houden", vult zijn vader aan. En de laatste sleutel tot hun succes is dat iedere koper een persoonlijke bedankje krijgt van John. Deze persoonlijke benadering maakt niet alleen klanten gelukkig, maar het verstevigt ook de band tussen vader en zoon.

"Dit is sowieso heel persoonlijk voor mij. We bouwen samen een bedrijf uit, zodat John zinvol werk kan doen", zegt Mark. Bovendien leert zijn zoon elke dag bij. "Iedereen moet beseffen dat dit mogelijk is", besluit John. "Ik heb het syndroom van Down, maar dat houdt me niet tegen om mijn dromen waar te maken."

Bron: deondernemer.nl

×