Direct door naar content
Dit moet je weten over pilates met een dwarslaesie afbeelding nieuwsbericht

Dit moet je weten over pilates met een dwarslaesie

05 april 2018

Pilates. Is dat niet heel zweverig? Welnee! Met pilates kun je heel gericht aan je houding werken met honderden oefeningen. Als je een dwarslaesie hebt kun je hier veel winst behalen, want met een betere zithouding kun je ook veel andere klachten voorkomen.  

Pilates is een sport of beweegvorm die gericht is op het verbeteren van je lichaamsbewustzijn, een goede lichaamshouding en bewegingstechniek. Pilates is al meer dan honderd jaar oud en is voor heel veel mensen geschikt, omdat het op allerlei manieren te doen is. Ook als je een dwarslaesie hebt kun je op verschillende niveaus met pilates aan de slag, zo lang je maar nieuwe dingen wil leren.

Het gaat bij pilates om een combinatie van spierversterking, stretching en ademhaling. Die drie dingen komen bij elke oefening terug. De rompstabiliteit, en het aanleren van beweegpatronen voor in het dagelijks leven, zijn daar een belangrijk onderdeel van. Dat zorgt er ook voor dat je je houding en bewegingen verbetert. Als je pilatesoefeningen doet gaat het niet om de hoeveelheid herhalingen, maar om de kwaliteit van de oefening. Beter tien keer perfect uitgevoerd dan twintig keer half goed, want dan werk je nog niet aan je houding.

Bij de oefeningen kun je vaak gebruikmaken van een 'reformer-apparaat', een soort bank waar je oefeningen liggend of zittend op kunt uitvoeren. Aan die bank zitten touwen, stangen en veren waarmee je allerlei oefeningen kunt doen. Vaak zie je achter die bank ook een wandrek staan, waar jij je aan kunt vasthouden. Verder maak je ook gebruik van stokken en ballen om evenwichtsoefeningen te doen.

Je zal ook snel de belangrijkste Pilatesbegrippen 'powerhouse', 'middellijn' en 'critical connection' horen. Je 'powerhouse' is de spierband rond je middel van heup tot ribben. De 'middellijn' loopt van je kruin, je neus, navel, bekken tot aan de hielen. Die lijn verdeelt je lichaam in blokken, die recht op elkaar moeten staan. De 'critical connection' heeft met de verbinding van lichaamsdelen te maken: voordat je een nieuwe beweging maakt moet je dat lichaamsdeel eerst stabiel vast kunnen houden.

Door pilates leer je dus ook veel over je eigen lichaam. Dat hoef je niet alleen te doen. Zeker als je een dwarslaesie hebt kun je beter met een ervaren docent aan de slag gaan. Er zijn ook fysiotherapeuten die pilates als onderdeel van hun behandeling gebruiken. Dan weet je wel dat je in goede handen bent!

Ook voor jou is er een geschikte sport, waarbij je aan je conditie en je gezondheid werkt én nieuwe vrienden kunt maken. Benieuwd welke sportverenigingen er bij jou in de buurt zijn voor een proefles of lidmaatschap? Klik hier

×