Direct door naar content
Badminton met één arm of been is goed voor je balans afbeelding nieuwsbericht

Badminton met één arm of been is goed voor je balans

06 mei 2018

Mis jij een arm of loop jij met een beenprothese? Dan kun je zonder problemen badmintonnen. Bij deze snelle zaalsport is reactiesnelheid belangrijk. Met badminton kun jij ook je balans en kracht verbeteren.

Edwin Schriemer van Badminton Nederland raakte vijf jaar geleden geïnspireerd door een badmintonner met een beperking. "Hij speelde met een blade, je weet wel zo'n prothese waar hardlopers ook mee lopen. Hij speelde gewoon mee bij een valide toernooi van mijn vereniging. Ik vond dat boeiend en het heeft echt mijn hart geraakt."

Dat was voor hem en Badminton Nederland de start om het aangepast badminton meer te stimuleren. Bij Badminton Duovereniging Veenendaal, waar Edwin de voorzitter is, traint ondertussen al enige tijd een groepje aangepaste badmintonners met verschillende beperkingen. "Die worden getraind door een oud-wereldkampioen rolstoelbadminton. Zij traint zowel kleine mensen, rolstoelers als lopers."

Je valt onder de 'lopers' als je met jouw beperking lopend kunt badmintonnen. Bijvoorbeeld doordat je een beenprothese hebt of doordat je een arm mist. Edwin geeft als voorbeeld badmintonster Megan Hollander. "Zij mist een linker onderarm en heeft alleen een stompje. Ze loopt net zo goed als een 'gewone' badmintonster. Daarom kan zij ook in gewone trainingen meekomen."

Als je wil beginnen met badminton is het voor jou aan te raden toch een groepje zoals in Veenendaal op te zoeken. Bij het lopen en vooral de rackettechniek kun je namelijk best wat extra aandacht gebruiken. Edwin zegt dat bijvoorbeeld balans een belangrijk onderdeel is in badminton. Dat kan voor jou net even iets anders zijn als je een arm of been mist. "Als je snel naar achter moet lopen maken badmintonners een soort sprong in de lucht om de benen om te wisselen. Daar kun je wat moeite mee hebben, omdat je in de lucht ook balans zoekt. Daar gebruik je ook je andere arm bij als tegenwicht."

Een goede badmintontrainer kan jou daar allerlei handige tips in geven zodat je daar beter in wordt. "Het begint bij badminton met reactiesnelheid. We doen daarom veel reactiespelletjes. Reactiesnelheid is belangrijk als de shuttle hard gaat. Als je in tijdnood komt, kun je de shuttle niet optimaal raken."

In een badmintontraining concentreer je je behalve reactiesnelheid ook op kracht en corestability (je buikspieren). "Door badminton zal je balans verbeteren. Je hebt je hele lichaam nodig bij deze sport. We trainen bijvoorbeeld ook veel, waar het kan, op de benen om daar snelheid en kracht uit te halen. Daar kun je allerlei leuke oefeningen voor doen."

In wedstrijden is op internationaal niveau een strikte scheiding per beperking met classificaties. "Maar in Nederland doen we daar vaak wat losser in. We brengen staande spelers bij elkaar en laten die gezellig tegen elkaar spelen. Dan laten we die classificaties los."
 

Ook voor jou is er een geschikte sport die je leuk vindt, waarbij je aan je conditie en je gezondheid werkt én waarbij je een hoop gezelligheid vindt met mede-sporters. Benieuwd welke badminton verenigingen er bij jou in de buurt zijn voor een proefles of lidmaatschap? Klik hier!

×

Zoeken