Direct door naar content
CrossFit als je blind bent? Met deze tips lukt het jou ook. afbeelding nieuwsbericht

CrossFit als je blind bent? Met deze tips lukt het jou ook.

23 juni 2018

CrossFit is hot op het moment. En heet krijg je het er ook van! Het leuke aan deze fitnessvorm is dat je jezelf op je eigen niveau kunt uitdagen. Maar hoe doe je al die snelle krachtoefeningen als je blind bent?

CrossFit is een trainingsmethode die ook in Nederland steeds populairder wordt. Het gaat erom dat je veel verschillende krachtoefeningen op een hoge intensiteit doet. Het is niet alleen kracht: tussen de oefeningen moet je rennen, squats doen, handstands en roeien. Kortom: het is een kruising van allerlei trainingsvormen. Spierpijn verzekerd! 

Laat je de eerste keer als je bij een CrossFit-les komt meedoen, niet intimideren door de sterksten in een groep. Het leuke aan CrossFit is dat iedereen het op zijn niveau kan doen. Het is dus zeker geschikt voor jou, maar het is goed om vooraf rekening te houden met een aantal tips:

1. Laat de beweging voelen
Bij CrossFit is het belangrijk dat je de krachtoefeningen goed uitvoert. Als je een gewicht van een kettlebell verkeerd tilt dan kun je daar vervelende blessures van krijgen. Hoe doe je dat als je niet naar jezelf in de spiegel kunt kijken hoe je het doet? Laat dan een trainer jou voelen hoe je de beweging moet doen. Hij kan je helpen met het goed 'neerzetten' van je lichaam, zodat je de kracht ook goed verdeeld. Jouw lichaam gaat het vanzelf snappen.

2. Zorg dat iemand materialen klaarlegt
Kettlebells, barbells, touwen: het zijn allemaal materialen die je veel gebruikt bij CrossFit. Maar voor jou kan het lastig zijn om die snel achter elkaar te gebruiken. Zorg daarom dat je mensen om je heen hebt die de spullen voor jou klaarleggen. Anders kun je het zoeken naar kettlebells nog als onderdeel toevoegen aan CrossFit.

3. Sla soms een oefening over
Het is helemaal niet erg om soms een oefening over te slaan of niet te doen. Dat is zelfs ook veiliger. Denk bijvoorbeeld aan de 'burbee over de bar': een oefening waarbij je een burpee maakt en vervolgens snel zijwaarts over een halter moet springen. De kans dat jij met je voeten achter die halter blijft haken omdat je die niet ziet, is best groot. Je kan dat oplossen door gewone burpees te doen.

Bron: Allesoversport.nl

×