Direct door naar content
5 tips voor sporters (en voor sporters in spé) afbeelding nieuwsbericht

5 tips voor sporters (en voor sporters in spé)

16 september 2018

Of je nou trappelend van ongeduld op de bank hebt zitten wachten totdat het nieuwe sportseizoen weer begon, of juist met een gezonde dosis tegenzin weer aan de bak wilt bij een sportschool: hier voor ieder wat tips voor het nieuwe sportseizoen waar jij je voordeel mee kunt doen.

Wie wil nou niet zuinig omgaan met z’n lijf, en juist als je een beperking hebt ben je hier misschien nog wel extra van bewust. Want jouw energievoorraad, je spierkracht of je concentratievermogen is wellicht wat beperkt. Maar zoals dat nou eenmaal gaat met goede voornemens, of met groot enthousiasme om weer aan een nieuw sportseizoen te beginnen, is dat overbelasting op de loer ligt. Hou dus deze regels altijd in ere, want op den duur zal je daar het allermeest profijt van hebben.

1. Vind je je sport niet (meer) leuk? Dan heeft het gewoon geen zin om je tegen heug en meug naar je sportclub toe te slepen. Zoek wat anders. De Nationale Sportweek (van 15 t/m 29 september) is een perfecte kans om van alles en nog wat uit te proberen.

2. Sporten hoeft niet meteen te betekenen dat je traint voor de Paralympische Spelen. Het belangrijkste is dat je er plezier in vindt. Ben je snel fanatiek? Bedenk dan een trainschema en zet het op papier. Nog belangrijker: hou je aan dit schema. Als beginneling is het altijd belangrijk om iets rustig op te bouwen, en als ervaren sporter is het net zo belangrijk om je grenzen beter te leren voelen en ze te respecteren.

3. Heb je zo je zorgen en twijfels of een nieuwe sport fysiek niet teveel van je vergt? Vraag om raad aan een fysiotherapeut, of laat je onderzoeken door een sportarts. Het kan zijn dat jij extra rekening moet houden met bepaalde dingen. Vaker kortere pauzes tussendoor bijvoorbeeld, of een buddy die met je mee sport. Maar zulke dingen kunnen geregeld worden. Kijk naar wat jouw lichaam wel kan. Je zult jezelf zo nog verbazen.

4. Het helpt om jezelf doelen te stellen, daar naartoe te werken en vervolgens door te gaan voor een nieuw doel. Een voor de hand liggend doel kan ‘afvallen’ zijn. Maar misschien wil je minder snel buiten adem zijn, of gewoon uit je comfort zone stappen en nieuwe mensen ontmoeten. Stuk voor stuk zijn dit prima doelen. Doe het stapje voor stapje, en kijk hoe ver je daarmee komt.

5. Een sport kan ook weleens confronterend zijn op de momenten dat je je letterlijk beperkt voelt vanwege je beperking. Bijvoorbeeld als je conditie je in de steek laat, je problemen hebt met je balans of je motoriek of als je helemaal niet goed ziet of hoort. Maar het feit dat je sport of het verlangen hebt om dat te doen, maakt dat je trots kunt zijn op jezelf. Vergelijk je nooit met een ander. Er is er maar eentje zoals jij.

Van 15 tot en met 29 september 2018 vindt de Nationale Sportweek plaats. Een perfecte kans om gemakkelijk nieuwe sporten uit te proberen en samen sportplezier te beleven. Kijk hier voor meer informatie over de Nationale Sportweek of bekijk hier het programma vol actieve evenementen. Doe je ook mee? Let’s #BeActive.

×