Direct door naar content
Zo maak je van je goede voornemens blijvende gewoontes! afbeelding nieuwsbericht

Zo maak je van je goede voornemens blijvende gewoontes!

06 maart 2019

Gezond eten, voldoende water drinken of net iets meer bewegen. Het zijn allemaal gewoontes die we graag zouden willen hebben. In januari gaat iedereen massaal van start met goede voornemens, maar nu het maart is komen we erachter dat we die voornemens toch niet vol kunnen houden. Tijd om ervoor te zorgen dat dat wel lukt! Hoe? Daarvoor geven we je een aantal tips. 

Natuurlijk heeft iedereen eigen ideeën over gezond zijn of worden. De een kan zich makkelijk houden aan nieuwe gewoontes zoals het eten van veel fruit of het skippen van een dagelijks koekje. De ander graait na een paar weken gezond doen toch weer naar de koekjestrommel. 

66 dagen
Kortom: voor iedereen heeft het aanleren van gezonde gewoontes een andere betekenis. Bovendien zijn er verschillende dingen te lezen over de duur van het aanleren van die gewoontes. Uit een wetenschappelijk onderzoek uit Groot-Brittannië blijkt dat het gemiddeld 66 dagen duurt voordat een handeling een automatisme is en in je systeem zit. Maar hoe begin je daar überhaupt aan? Hier volgen een aantal tips! 

Stel doelen voor de lange termijn
Een gezondere levensstijl creëer je niet in een week. Neem daar dus de tijd voor en stel doelen voor de lange termijn. 

Verbeter je bestaande gewoontes
Misschien eet je al elke dag een appel of ga je naar buiten om met de hond een rondje te wandelen. Super! Probeer die bestaande gewoontes vooral vol te houden, maar ook te verbeteren. Probeer nog een extra stuk fruit te eten of zelfs een sport uit te kiezen waarbij je samen met anderen kunt werken aan het verbeteren van je gezonde gewoontes. 

Vervang je ongezonde gewoontes 
Eet je elke dag een koekje bij de koffie of thee? Vervang dat door een stukje appel, banaan of iets anders gezonds! Lekker en gezond! Als je echt niet zonder dropjes of patat kan, kies dan voor een specifieke dag waarop je even lekker alles mag. De zondag bijvoorbeeld! Zo werk je zes dagen per week aan je gezonde gewoontes en maak je bewust een dagje vrij om even lekker los te gaan. Als je vervolgens de goede gewoontes maar weer oppakt! 

Stok achter de deur
Wil je er echt voor zorgen dat je je gezonde ritme volhoudt? Zorg dan voor een stok achter de deur. Vertel je plannen aan je vriend of vriendin of aan je ouders. Zij kunnen je in de gaten houden. Wil je gaan sporten? Doe dit dan samen met iemand anders. Samen sta je sterk en houd je elkaar scherp. Opgeven is geen optie als je maatje ook gaat sporten! 

Tegenslagen maken je sterker!
Natuurlijk klinkt het allemaal heel makkelijk. Maar ook wij weten dat je tegenslagen tegen kan komen. Weet dat die tegenslagen je sterker maken en dat het tijd kost om een nieuwe gewoonte aan te leren. Met dat in het achterhoofd kom je er wel! 

×