Direct door naar content
Goede voornemens volhouden? Maak een plan! afbeelding nieuwsbericht

Goede voornemens volhouden? Maak een plan!

30 januari 2020

Wat was jouw goede voornemen voor 2020? Gezonder eten, afvallen of meer sporten? En heb je dat vol kunnen houden de afgelopen maand? Waarschijnlijk ondervond je dat het nog best lastig kan zijn om die goede start vol te houden. We geven je daarom vijf tips om het wél vol te houden. 

Je begon dit jaar goed, maar nu aan het einde van januari moet je concluderen dat een patatje toch wel erg lekker was, een biertje op zijn tijd moet kunnen, of dat die een keer in de week naar de sportschool toch een opgave bleek. Wees dan nu niet meteen teleurgesteld in jezelf. Je hoeft het nog niet op te geven. Goede voornemens beginnen namelijk met een goed plan. Dat maak je met deze vijf stappen: 

1. Stel voor jezelf een bereikbaar doel 
Als je nooit hebt hardgelopen begin je niet gelijk met een marathon. Zo geldt dat ook voor alle andere goede voornemens of het nu sportief is of meer op een gezonde leefstijl. Stel bijvoorbeeld een streefgewicht als je wil afvallen of dat je vaker wil gaan sporten of bewegen. 

2. Deel de voortgang op in kleinere stappen
Stel je wil vaker gaan bewegen, begin dan gewoon eerst eens met een keer per week wandelen of in je rolstoel een ommetje maken. Als dat bevalt kun je dat uitbouwen naar een langer rondje of nog een keer. 

3. Maak je doelen concreet 
Het helpt echt als je je doel concreet maakt voor jezelf en dat je het ook ergens opschrijft: plak een planning van je extra beweegactiviteiten op de koelkast of zet het in je agenda. Dat herinner je jezelf daar ook steeds weer aan. 

4. Vertel je vrienden en familie over je doel(en).
Nog belangrijker is als anderen jou helpen herinneren aan je doelen. Deel je plannen dus met je vrienden en familie. Het kan ook stimulerend werken als je samen voor een goed voornemen gaat, want dan kun je elkaar aan de gemaakte afspraak houden. Zo motiveer je elkaar! 

5. Beloon jezelf
Als je een deeldoel hebt gehaald is het belangrijk dat je daar ook een beloning aan koppelt. Koop bijvoorbeeld een reep chocolade voor jezelf als het gelukt is om vaker te gaan bewegen of koop iets anders leuks voor jezelf. Dat belonen is in ieder geval belangrijk om het vol te houden. 

Succes met voortzetten van je goede voornemens: je kunt het! 

Aanbevolen berichten

Minister van Gehandicaptenzaken pleit voor mondkapjes

Grieken hadden al hellingbanen voor gehandicapten

Jongeren in woongroep dolblij met trampoline

Zoeken

De website wordt doorzocht
Sluit zoeken×