Direct door naar content
 5 redenen om met (rol)stoelyoga te beginnen afbeelding nieuwsbericht

5 redenen om met (rol)stoelyoga te beginnen

21 februari 2018

In Canada zag bewegingsagoog en yogadocent Yvonne van Helvoirt iets bijzonders: tijdens sportlessen werd een stoel gebruikt ter ondersteuning. Het resultaat? Er vielen minder mensen uit. Terug in Nederland gebruikte Yvonne de stoel steeds meer en tegenwoordig geeft ze lessen, trainingen en workshops in stoelyoga.

Ook iets voor jou? Dit zijn vijf redenen om ermee te beginnen:

1. Stoelyoga is voor iedereen
Hoewel je misschien denkt dat je voor yoga lenig en mobiel moet zijn, is niets minder waar. Stoelyoga is écht voor iedereen. Yvonne: ‘Ik geef les aan mensen van alle leeftijden. Met of zonder een geestelijke of lichamelijke beperking. Iedereen is in staat om yogahoudingen op de stoel te doen. Ook is het mogelijk om houdingen op de stoel te combineren met houdingen naast of achter de stoel - met handen vast voor een betere balans. Als je herstellende bent van een operatie of blessure, vraag dan eerst aan de arts wanneer je weer mag starten met bewegen. Wellicht is het mogelijk om liggend in bed alvast te starten met ademoefeningen en meditatie, zodat je leert te ontspannen en went aan de (nieuwe) situatie.’

2. Je kunt de yogahoudingen naar je eigen hand zetten
Iedereen kan in de les houdingen op zijn of haar eigen manier uitvoeren. Kun je bijvoorbeeld een arm niet goed bewegen of ben je een arm verloren? Dan kun je visualisatie inzetten bij oefeningen waarbij je die arm zou moeten gebruiken. Yvonne: ‘Je stelt jezelf voor dat je de arm omhoog brengt, ongeacht of je je arm daadwerkelijk gebruikt. De verbinding tussen lichaam en geest is belangrijk voor behoud en herstel van het lichaam. Als je meer bewegingsruimte hebt ga je de yogahouding vergroten of uitbreiden. Dat is het fijne aan yoga: je kunt een houding klein beginnen en later aanpassen. Zodoende komt het voor dat iedereen tijdens een les dezelfde houding doet en de ene deelnemer een groter bereik heeft dan de ander.’ 

3. Je hebt alleen de stoel als hulpmiddel nodig
Voor stoelyoga kun je een klapstoel gebruiken, een stoel met of zonder leuningen of je eigen rolstoel. Yvonne: ‘Waar je voor kiest is afhankelijk van je stabiliteit. Er is altijd een optie om je houding nog meer te stabiliseren met ondersteuning van bijvoorbeeld kussens en blokken.’

4. Stoelyoga kan op verschillende plekken
Inmiddels zijn er verspreid over Nederland verschillende docenten die stoelyoga geven. Dit gebeurt in yogacentra en aan huis, maar ook in verzorgingstehuizen, bij zorginstellingen en op school of kantoor achter het bureau. Er zijn op internet ook filmpjes te vinden waarin oefeningen worden uitgelegd, zodat je deze zelf thuis uit kunt voeren. Deze filmpjes vind je door te zoeken op ‘stoelyoga’ of ‘chair yoga’.  

5. Stoelyoga is ontspannend voor lichaam en geest
Misschien wel de belangrijkste reden om met stoelyoga te beginnen: net als ‘gewone’ yoga doet het veel voor je lichaam en geest. Yvonne: ‘Tijdens de stoelyoga wordt er veel gewerkt vanuit het zitvlak en de bekken. Een goede zithouding is hierbij heel belangrijk. Ook is er veel aandacht voor het stimuleren van je spieren, het bewust worden van je lichaam en het losmaken van je gewrichten. Daarnaast leer je op een goede manier gebruik te maken van je ademhaling en kom je tot ontspanning. Het gaat echt om de balans tussen lichaam en geest.’

Beginnen met (stoel)yoga? Hier vind je yoga bij jou in de buurt of neem een kijkje op de website van Yvonne.

×