Direct door naar content
11 redenen om nu meteen aan het sporten te slaan (juíst met een beperking) afbeelding nieuwsbericht

11 redenen om nu meteen aan het sporten te slaan (juíst met een beperking)

28 maart 2018

Of je nou een beperking hebt of niet: sporten is goed voor je. Maar als je geen geboren fitgirl of -boy bent, dan kan de drempel om te gaan sporten best hoog zijn. Probeer het toch, want sporten heeft veel voordelen die je niet meteen verwacht!

Je herkent het gevoel vast: je doet voor de eerste keer mee met een lesje Zumba of een volleybal-training en je voelt je een grote sukkel. Omdat je conditie je in de steek laat, omdat je spieren nog niet bepaald Hulk Hogan-waardig zijn, of omdat je geen idee hebt wat je eigenlijk aan het doen bent. Dat zelfbewustzijn maakt het nóg ongemakkelijker. We begrijpen dus heel goed dat sporten met een beperking al helemaal intimiderend kan zijn. Toch willen we je overhalen het gewoon te doen. Dit zijn de voordelen van sporten - juist als je een beperking hebt. 

1. Je gezondheid
Als je een handicap hebt, weet je als geen ander hoe waardevol een goede gezondheid is en doe je er alles aan om je lijf zo fit en sterk mogelijk te houden. Met een actief leven verklein je de kans op obesitas, diabetes type 2, een hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten en osteoperose. 

2. Verbeterde emotionele gezondheid
Wanneer je sport, maakt je lijf endorfines aan. Die hormonen zorgen ervoor dat je je goed voelt. Onderzoek heeft aangetoond dat regelmatig bewegen een depressie kan voorkomen of de symptomen van een depressie kan verlichten. 

3. Je ontmoet mensen
Als je een beperking hebt, kan je wereldje soms best klein voelen. Door te sporten leer je nieuwe mensen kennen. In een teamsport voor mensen met een beperking ontmoet je ook nog eens mensen die in hetzelfde schuitje zitten. Dat is enorm waardevol!

4. Het maakt je onafhankelijker
Sport maakt je sterker en weerbaarder. Dat betekent dat je meer kracht en energie hebt om dingen zelf op te pakken. Dat geeft je weer een groter gevoel van vrijheid. 

5. Je maakt plezier
Sporten hoeft niet meteen te bekenen dat je traint voor de Paralympische Spelen. Het belangrijkst is dat je er plezier in vindt. 

6. Het is goed voor je zelfvertrouwen
Of je nou een groot sporttalent bent of niet écht een uitblinker bent: het feit dát je het doet, is al iets om enorm trots op te zijn. Uit je comfortzone stappen geeft je hoe dan ook zelfvertrouwen. 

7. Je raakt in shape
En niets is zo sexy als een paar zichtbare triceps of strakke kuitspieren.

8. Je verbetert je postuur
Een goede houding is belangrijk en die kan je verbeteren door je rugspieren te trainen. Door je buik- en rugspieren sterker te maken, zorg je ervoor dat je houding zowel staand als zittend verbetert. 

9. Je gaat stress tegen
Dat heeft weer alles te maken met de endorfines die vrijkomen wanneer je beweegt. Daarnaast zorgt sport ervoor dat je even niet aan allerlei zorgen en problemen hoeft te denken. 

10. Je slaapt beter
Regelmatig bewegen zorgt ervoor dat je een veel betere nachtrust hebt. Het is het beste om 's ochtends of 's middags te trainen. Vlak voor bedtijd sporten zorgt er juist voor dat je nog ligt na te stuiteren in je bed (tenzij je yoga doet). 

11. Het versterkt je geheugen
Je knapt niet alleen fysiek op van sporten; ook je cognitieve vermogen krijgt een boost. Uit onderzoek blijkt dat regelmatig bewegen ervoor zorgt dat de neuronen in het hersengebied dat je geheugen controleert in vorm blijven. Je hoeft daarvoor echt geen high intensity-training te doen: alleen wandelen geeft al voordelen. Wanneer je regelmatig beweegt maak je ook minder van het stresshormoon cortisol aan, en daar heeft je geheugen ook baat bij. 

En vergeet niet: alle begin is moeilijk, maar dat geeft nog een reden om extra trots op jezelf zijn. Zet 'm op!

Bron: Psychology Today, Lifehacker.

Ook voor jou is er een geschikte sport die je leuk vindt, waarbij je aan je conditie en je gezondheid werkt én waarbij je een hoop gezelligheid vindt met mede-sporters. Benieuwd welke sportverenigingen er bij jou in de buurt zijn voor een proefles of lidmaatschap? Klik hier

×

Zoeken