Direct door naar content
Het dieet van een atleet: Jetze Plat afbeelding nieuwsbericht

Het dieet van een atleet: Jetze Plat

04 maart 2019

Onze Sporter van de Maand Jetze Plat let door zijn sportleven ook goed op zijn voeding. Als je zoals hij veel traint voor het handbiken en triatlons dan moet je ook veel eten. Ook als je veel minder fanatiek bent kun je nog wel wat leren van Jetze.

Jetze vindt voeding soms ook iets lastigs door alle deskundigen die er zijn en die allemaal iets anders roepen. “Ik ben ook geen voedingsexpert. Ik ben alleen expert van mijn eigen lichaam en van wat ik eet.” Voor advies werkt hij sinds kort met een voedingsdeskundige waarmee hij per week helemaal uitschrijft wat hij voor en na elke training moet eten.

Voedingsdeskundige
Een voedingsdeskundige kan voor jou ook handig zijn, denkt Jetze. “Het is belangrijk om eerst te kijken wat je eigenlijk verbruikt door je sport of andere activiteiten. Daar zijn allerlei rekenmodellen voor. Wat je erin stopt moet je namelijk ook weer verbruiken. Hoeveel je nodig hebt is natuurlijk ook afhankelijk van wat je wil: als je wil afvallen moet je weer een ander plan maken.” Een voedingsdeskundige kan jou daar ook bij helpen. 

Veel eten
“In mijn geval is het zo dat ik vrij veel moet eten. Ik ben daarom ook echt nog voorstander van brood. Het is voor jezelf ook goed om uit te vinden wat voor jou werkt bij het sporten.” Het dieet van Jetze bestaat niet uit schrikbarende dingen, zegt Jetze. Oordeel zelf maar:

Stevig ontbijt:
“Ik ontbijt met yoghurt en havermout (300 ml yoghurt en 150 g havermout). Dat zet ik vaak de avond ervoor al klaar. Dan doe ik daar de volgende ochtend nog banaan bij, wat gemengde noten en een blauwe bes. Dat is een stevig ontbijt waar je een goede training op kunt draaien.” 

Snack tussendoor:
“Als tussendoortje eet ik vaak fruit met een krentenbol. Dat is ideaal om goede voeding mee binnen te krijgen. Krentenbollen kun je als sporter goed gebruiken!”

Middageten:
“s Middags eet ik nu weer meer vleeswaren op brood, want daar zitten ook belangrijke stoffen in. Vooral de eiwitten zijn voor mij belangrijk.”

Avondeten:
“De gemiddelde Nederlander eet misschien meer vlees dan groente. Ik vind het belangrijk om vooral de groente op te schroeven en vlees in wat kleinere portie te eten. Daarnaast eet ik ook minimaal twee keer per week vis in plaats vlees.”

 

×