Direct door naar content
Sporten met NAH? Zo pak je het verstandig aan afbeelding nieuwsbericht

Sporten met NAH? Zo pak je het verstandig aan

17 maart 2023

Onze hersenen hebben een belangrijke functie in de aansturing van ons lichaam. Als die controlekamer beschadigd raakt heeft dat grote invloed op hoe je kan bewegen. Zeker als dit hersenletsel door een ongeluk of aandoening pas later is ontstaan kan deze grote verandering je onzeker maken over je mogelijkheden. Toch kun je ook met Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH), zoals dat wordt genoemd, met sport beginnen. Omdat dit ook allerlei positieve effecten voor jou heeft, vertellen we je graag hoe je dat aanpakt.

Hersenletsel kan bij de geboorte ontstaan, zoals Cerebrale Parese, maar ook pas op een later moment door allerlei oorzaken. Om dat onderscheid duidelijk te maken wordt in de medische wereld de term niet-aangeboren hersenletsel (afgekort NAH) gebruikt. Je kunt hiermee te maken krijgen door een ongeval of een val van de trap, dat wordt ook wel traumatisch letsel genoemd. Als het hersenletsel is ontstaan door een aandoening als een beroerte, MS, de ziekte van Parkinson, epilepsie of een hersentumor wordt dat niet-traumatisch letsel genoemd.

Grote veranderingen

Doordat niet-aangeboren hersenletsel dus in vele vormen en gradaties voorkomt zijn de gevolgen ook nogal uiteenlopend. Het kan bijvoorbeeld dat je zintuigen zijn aangetast of juist je motoriek, dan merk je dat in de aansturing van dagelijkse bewegingen. Het kan ook dat het hersenletsel voor een verandering van je gedrag en emoties veroorzaakt.

Opnieuw je grenzen verkennen

Wat voor hersenletsel je ook hebt: het heeft altijd een grote impact op je dagelijks leven. Het is daardoor heel erg logisch dat je beginnen met sport of bewegen als een drempel ervaart. Je moet je lichaam opnieuw leren kennen en ook de grenzen die nu eenmaal bij horen Je bent misschien onzeker geworden, prikkels kunnen snel te veel worden en het kan ook dat je sneller moe bent dan voor je het hersenletsel opliep. Door rekening te houden met de veranderingen kun jij ook op een verantwoorde manier aan een sport of bewegen beginnen.

Positieve effecten

Sport en bewegen is voor iedereen erg gezond, maar als je niet-aangeboren letsel hebt opgelopen heeft dit nog een extra positief effect. Door te bewegen stimuleer je namelijk je hersenen. Bewegen zorgt voor bijvoorbeeld voor een betere doorbloeding van je hersenen. Het bevordert de aanmaak van nieuwe hersencellen en het zorgt dat gezonde hersendelen beschadigde hersenen overnemen. Sport is ook een goed anti-stressmiddel: de negatieve gevolgen van stress op je hersenen worden door sport tegengegaan. Bewegen zorgt verder ook voor de aanmaak van stofjes in de hersenen waardoor je je gelukkiger voelt. En tot slot: sport zorgt dat je zelfvertrouwen over je lichaam weer groeit.

Beginnen?

Als je wil beginnen met sporten is het belangrijk dat niet te overhaast te doen en vooral lekker op je eigen tempo. De Uniek Sporten Thuis app is dan misschien een uitkomst, want in die app kun je in je eigen omgevingen en vooral op je eigen tempo allerlei oefeningen doen om weer in beweging te komen. Daarna kun je altijd nog de stap zetten naar activiteiten als zwemmen, wandelen, yoga of fitness.

Begin wel altijd met begeleiding van een fysiotherapeut of revalidatiearts. Zij kunnen je goed op weg helpen en zorgen dat jij op je eigen tempo kan sporten. Benieuwd naar sportaanbod bij jou in de buurt? Kijk dan in de sportzoeker.

Vind jouw sport

Van atletiek tot zwemmen: met onze Sportzoeker vind je gemakkelijk jouw favoriete sport of activiteit. Met meer dan 4250 sportclubs is er altijd een sport die bij je past.

Sport zoeken

Terug naar nieuwsoverzicht Aanbevolen berichten
Programma van:
Partners: