Direct door naar content
Met deze tips kun je veilig gaan sporten met epilepsie afbeelding nieuwsbericht

Met deze tips kun je veilig gaan sporten met epilepsie

05 maart 2019

Even een blokje om, baantjes trekken in het zwembad of je wekelijkse sportles: het is allemaal goed om je conditie op peil te houden of om je gedachten even te verzetten. Voor mensen met epilepsie brengt sporten bovendien nog meer positieve effecten met zich mee. Door te sporten wordt de kans op een epileptische aanval namelijk kleiner en door een fit(ter) lichaam heeft een aanval minder (negatieve) gevolgen. Op naar de sportschool dus!

Toch zijn er natuurlijk ook zaken waar je (extra) rekening mee moet houden. Die zetten we hieronder voor je op een rijtje: 

Uithoudingsvermogen
Sporten die het uithoudingsvermogen verbeteren en die botten versterken zijn heel geschikt voor mensen met epilepsie. Denk dus eens aan wandelen, zwemmen, joggen, fietsen of dansen. 

Informeer iedereen
Breng iedereen waarmee je sport (sportgenootjes en/of begeleiders) op de hoogte over je epilepsie. Zo schrikken ze niet als je plots een aanval krijgt, maar weten ze juist wat ze voor je kunnen doen. 

Zwemmen met een buddy
Zwemmen kan voor sommige mensen een trigger zijn door het water en de schittering van de zon. Maar met een buddy die jou in de gaten kan houden ben je in het water veilig. Lees in dit verhaal hoe EsmeeAnne Demeulmeester dat aanpakt. 

Niet alleen op pad
Zorg ervoor dat iemand je wegbrengt en ook weer ophaalt van de sportles. Ga nooit zomaar alleen op pad, zeker niet als je je net heel erg hebt ingespannen tijdens de les. 

Water drinken
Zorg ervoor dat je voor, tijdens en na het sporten lekker veel (water) drinkt. Uitdroging kan namelijk een aanval uitlokken.

Juiste kleding
Een afwijkende temperatuur kan een aanval triggeren. Zorg dus voor de juiste kleding waarin je het niet te koud of te warm hebt. 

Cooling down
De meeste aanvallen treden op na afloop van inspanning. Stop dus niet abrupt met je activiteit, maar doe een cooling down. Rustig even rekken en strekken kan voor niemand kwaad. Als je helemaal klaar bent met je les (en de cooling down), ga dan op een veilige plek zitten om nog even te rusten voordat je weer naar huis gaat.

Met deze tips kan het alleen nog maar goed gaan! Het belangrijkste is vooral dat je je niet laat remmen door je epilepsie. Probeer van alles uit. Op een gegeven moment kom je erachter wat voor jou het beste werkt en ontdek je welke sport je het beste kunt combineren met je epilepsie. Blijf positief en begin gewoon! 

Nog meer tips over sporten met epilepsie vind je hier

×

Zoeken