Direct door naar content
Dieet van een atleet: Fleur Jong afbeelding nieuwsbericht

Dieet van een atleet: Fleur Jong

08 april 2019

Onze Sporter van de Maand Fleur Jong let door haar intensieve trainingen op de atletiekbaan ook veel op haar voeding. Als je zoveel traint als Fleur, is het belangrijk om gezond te eten en om voor het juiste herstel te zorgen.   

Fleur traint zo’n twintig uur per week en dat betekent dat ze voor, tussen en na de trainingen voldoende tijd neemt voor haar maaltijden. “Over het algemeen eet ik vooral heel veel dingen waar eiwitten inzitten, zoals kwark en kip. Dat is belangrijk voor het herstel. Vooral na een training is de inname van voldoende eiwitten cruciaal. Anders lukt het me de volgende dag echt niet om te trainen. Dat houd je niet vol”, lacht Fleur.

Kaasmeisje 
Om die reden eet Fleur dan ook veel kwark en drinkt ze veel melk. “Ik kom uit de Beemster: ik ben een echt melk- en kaasmeisje. Kaas is alleen niet heel erg gezond, maar ik vind het wel heel erg lekker. Bij de lunch of het avondeten eet ik vaak een stukje kip of vlees om zodoende aan mijn eiwitten te komen.” 

Groenten 
Naast de vele eiwitten komt Fleur ook geen groenten te kort. “Dat eet ik heel erg veel. Niet alleen omdat het gezond is en omdat er veel vitaminen inzitten, maar vooral omdat het erg lekker is. Ik raad iedereen ook aan om zoveel mogelijk groenten te eten.” 

Zak wortels 
Fleur heeft dan ook altijd een zak met wortels in haar koelkast liggen, geeft ze toe. “Ik ben iemand die wel van snacken houdt en tijdens het koken begin ik vaak al met het eten van wortels. Dat is een tip aan iedereen: zorg altijd dat je zoiets in de koelkast hebt liggen!” 

Granenrepen 
Wortels ziet ze dan ook als een goed tussendoortje. “Maar ik snack ook graag met fruit of granenrepen. Ik ben eerlijkgezegd niet megastreng op mijn dieet. Dat hoeft ook niet: ik word niet snel dik of zo. Af en toe zondigen is stiekem wel goed voor me. En best ook wel lekker”, geeft Fleur toe. 

×

Zoeken